"حجت الاسلام سید عبدالله حسینی" رئیس مرکز اسلامی آفریقا با اشاره به اعلان جنگی که بوکو حرام علیه ارتش نیجریه داده است اظهار داشت: ارتش نیجریه دست‌نشانده عربستان سعودی است که با پول‌های این کشور تحرکات جناحی انجام می‌دهد و این گروه منبعث از تفکر وهابیت و سلفی‌گری است که هم بوکوحرام و هم ارتش نیجریه اهداف مشترک در نیجریه دنبال می‌کنند.

رئیس مرکز اسلامی آفریقا ادامه داد: فعالیت‌های بوکو حرام هم بر علیه تشییع و هم دولت است. آنها یک گروه کاملا بی‌سواد هستند که نسبت به دین خدا و قرآن آگاهی و اعتقادی ندارند و با استفاده از تفاسیر پیش پا افتاده سطحی متحجرانه به جان مردم نیجریه افتاده و عامل فجایع  دردناکی شده‌اند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت شیخ زکزاکی افزود: وی به همراه همسرشان همچنان در زندان هستند که متاسفانه بینایی یکی از چشمانشان را از دست داده و چشم دیگرشان کم بینا شده است و نیاز به بهبودی دارند ولی دولت نیجریه اجازه درمان او را نمی‌دهد. شیخ زکزاکی ممنوع الملاقات است ولی گاهی از اعضای حرکت اسلامی نیجریه و خانواده‌شان اجازه دارد به ملاقاتش بروند و خبرهایی که آنها از وی می‌آورند حاکی از این است که نیاز به مداوا دارد.

حجت الاسلام حسینی افزود: در آستانه محرم شیعیان نیجریه درخواست همگانی‌شان این است که شیخ زکزاکی آزاد شود و  با حضور در خیابان‌های نیجریه اعتراض‌شان به روند بازداشت غیرقانونی ایشان و همسرشان اعلام کردند.حدود یک ماه پیش کمیته حقوق بشر نیجریه جایزه ویژه حقوق بشر را به خاطر فعالیت‌های بشردوستانه‌ای که داشتند جایزه‌ای به شیخ ابراهیم زکزاکی اهدا کرد.

وی ادامه داد: اخیرا کمیته‌ای حقیقت ِیابی از سوی رئیس جمهور مامور شده تا علت‌های واقعیت زاریا را تحقیق کرده و پس از آن به این  نتیجه رسید‌ه‌اند که ارتش نیجریه مقصر اصلی شناخته شد بلافاصله پس از آن مسلمانان نیجریه انتظار داشتند تا شیخ زکزاکی آزاد شود ولی همچنان در زندان به سر می‌برد.

رئیس مرکز اسلامی آفریقا با اشاره به آخرین وضعیت مسلمانان در نیجریه خاطرنشان کرد: اعتراضات مردمی در سراسر کشور نیجریه ادامه دارد و آنها برای محرم برنامه‌ای گسترده‌ای برای شهدای زاریا تدارک دیده‌اند و وضعیت آنجا با توجه به عدم توجه دولت به خواسته‌های مردمی شکنده و ناآرام به نظر می‌رسد.