مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، طرح آمریکا را برای تحویل سلاح به کردهای سوری که با گروه تکفیری داعش می جنگند «غیر قابل قبول» توصیف کرد.

چاوش اوغلو در مصاحبه ای تلویزیونی گفت: «آمریکا متاسفانه با یک سازمان تروریستی همکاری می کند که ترکیه را هدف حمله قرار می دهد و این غیر قابل قبول است».

آنکارا، یگان های مدافع خلق کرد را به عنوان شاخه سوری حزب کارگران کردستان (‌پ ک ک) می داند. دولت ترکیه، پ ک ک را یک سازمان تروریستی تلقی می کند.

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد «مسلح کردن آنها (کردها) بسیار خطرناک است. سلاح هایی که در اختیار آنها قرار می گیرد سپس به داعش و دیگر سازمان های تررویستی فروخته می شود».

ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا اعلام کرد واشینگتن قصد دارد برای کردهای سوری که در عملیات برای پس گرفتن رقه، پایگاه داعش در سوریه، مشارکت دارند، سلاح تامین کند.

آمریکا پیش از این فقط بر تامین سلاح برای جناح عرب نیروهای سوریه دموکراتیک ، ائتلاف عربی - کردی که به تازگی شهر راهبردی منبج را از داعش پس گرفت، تاکید داشت. 

اما به گفته ژنرال دانفورد، آمریکا اکنون قصد دارد برای جناح کرد (یگان های مدافع خلق کرد) سلاح تامین کند تا «فرصت برای موفقیت در رقه» افزایش یابد.

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا نیز موافق مسلح کردن کردها است اما در همین حال اعلام کرد: «ما درباره این موضوع تصمیمی نگرفته ایم».