"ابراهیم جعفری" در دیدار "مولود چاووش اوغلو" بر مخالفت قاطعانه عراق با هر گونه عملیات نظامی در مرزهای مشترک بدون اطلاع بغداد تأکید کرد.

ترکیه اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد، در خاک عراق مانند سوریه دست به عملیات نظامی بزند.

دفتر ابراهیم جعفری با صدور بیانیه ای که یک نسخه از آن به السومریه نیوز رسید گفت: "ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق در حاشیه هفدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد که در ونزوئلا برگزار شد با مولود چاووش اوغلو، دیدار و گفتگو کرد... دو طرف درباره مسائل مورد توجه دو کشور و تحولات و حوادث جاری در منطقه و جهان بحث و گفتگو کردند."

در این بیانیه آمده است: "جعفری در این دیدار خاطرنشان کرده است که عراق در زمان بحران کودتا در ترکیه در ژوییه گذشته، مواضع مثبتی اتخاذ کرد... وی همچنین دربارۀ ادعاهای اخیر ترکیه مبنی بر انجام عملیات نظامی در عراق شبیه آنچه که در سوریه انجام داده است، ابراز شگفتی کرد."

در این بیانیه ضمن تأکید بر مخالفت قاطعانه عراق با هر نوع عملیات نظامی در مرزهای مشترک، بدون اطلاع و هماهنگی با دولت مرکزی در بغداد، تصریح شده است که دولت مرکزی، استقرار نیروهای ترک نزدیک شهر بعشیقه را محکوم کرده و خواستار خروج این نیروها و بستن این پرونده در کارنامه روبط بین عراق و ترکیه است.

وزیر امور خارجه ترکیه هم در این دیدار با اشاره به ضرورت تقویت روابط بین دو کشور در جهات تأمین منافع دو ملت، بر علاقمندی کشورش بر حفظ وحدت عراق و اهمیت پیروزی آن در برابر تروریسم تأکید کرد.

ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق، دیروز شنبه 17 سپتامبر (27 شهریور) در رأس هیئت عراقی برای شرکت در هفدهمین کنفرانس سران کشورهای جنبش عدم تعهد وارد ونزوئلا شد.