وزارت خارجه چین امروز آمریکا و خبرنگاران را مسئول تبادل سخنان تند مقامات چینی و آمریکایی در ماجرای پیاده شدن رئیس جمهور آمریکا از هواپیما دانست.

بر این اساس، «هوا چونینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز درباره تبادل الفاظ تند میان مسئولین آمریکائی و چینی حین پیاده شدن «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا از هواپیما اعلام کرد: فکر می کنم اگر گروه آمریکایی به تمهیدات اتخاذ شده توسط چین احترام می گذاشتند، این ماجرا پیش نمی آمد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره به خبرنگاران گفت: همه دیدید که مقامات ارشد سایر کشورها از پلکانی که چین مهیا کرده بود، برای پیاده شدن از هواپیما استفاده کردند. پس چرا تنها آمریکا از آن استفاده نکرد؟

اظهارات امروز «هوا چونینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در حالی بیان شد که روز گذشته و هنگام پیاده شدن «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا از هواپیما برای شرکت در نشست «جی 20» در شهر ساحلی «هانگژو» واقع در شرق چین؛ الفاظ تندی میان هیأت همراه آمریکایی و مسئولین چینی حاضر در فرودگاه درباره مهیا نبودن پله های تشریفات برای پیاده شدن اوباما از آن ها رد و بدل شده بود و برخی از رسانه های نیز این رویداد را «کم محلی دیپلماتیک» به آمریکا توسط چین اعلام کرده بودند؛ جنجالی که شخص اوباما در سخنانی آن را کم اهمیت دانسته بود.