"میرقاسم علی،" رهبر "جماعت اسلامی" بنگلادش روز گذشته در پایتخت این کشور اعدام شد. وی به اتهام ارتکاب "جنایات جنگی" در دوران جنگ جدایی بنگلادش از پاکستان، دو سال پیش به اعدام محکوم شده بود. حکم اعدام وی روز شنبه خارج از "داکا،" پایتخت بنگلادش در زندانی با تدابیر امنیتی بالا به اجرا درآمد. 

وی که ۶۳ سال داشت در سال ۲۰۱۰ بازداشت و در سال ۲۰۱۴ به اعدام محکوم شد. اعدام وی پس از حمله شبه نظامیان به رستورانی در بنگلادش رخ داد. شبه نظامیان در ماه ژوئیه (حدود ۲ ماه پیش) به رستورانی در پایتخت بنگلادش حمله کردند و ۲۰ نفر را کشتند. 

از زمانی که "شیخ حسینه،" نخست وزیر بنگلادش در سال ۲۰۱۰ دادگاه رسیدگی به جرایم جنگی تشکیل داده است، پنج نفر از سران جماعت اسلامی اعدام شده اند. 

منتقدان این دادگاه معتقدند دولت بنگلادش برای هدف قرار دادن مخالفان سیاسی دست به این اقدام زده است. دیده بان حقوق بشر اعلام کرد برگزاری این دادگاه ها مطابق با استانداردهای بین المللی نیست. این درحالیست که دولت حسینه برگزاری این دادگاه ها را برای التیام زخم های حاصل از جنگ بنگلادش، ضروری می داند. 

جنگ آزادی بخش بنگلادش ۲۶ مارس ۱۹۷۱ (۶ فروردین ۱۳۵۰) آغاز شد. آمارهای دولتی نشان می دهد بیش از ۳ میلیون نفر در جریان جنگ ۹ ماهه جدایی بنگلادش از پاکستان کشته شدند. اما برخی معتقدند این تعداد مرگ و میر قابل تأیید نیست و رقم آن کمتر است.