مصطفی برغوثی دبیر کل جنبش طرح ملی فلسطین با اشاره به وخامت حال «بلال کاید» اسیر فلسطینی که از هفتاد و پنج روز پیش دست به اعتصاب غذا زده و همچنین دیگر اسرایی که برای اعلام همبستگی با او اعتصاب کرده‌اند، اظهار داشت: آنها هر روز بیش از روز قبل با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. 

وی با اشاره به برگزاری تجمع‌های همبستگی با اسرای اعتصاب کننده فلسطینی توسط نهادهای محلی و جامعه مدنی گفت: ما خواستار آزادی اسرا، پایان یافتن سرکوب‌گری‌های رژیم صهیونیستی در زندان‌ها و لغو همه اشکال بازداشت اداری هستیم که مغایر با همه منشورهای انسانی و قوانین بین المللی محسوب می‌شود. 

برغوثی با بیان اینکه هیچ کشوری در جهان جز رژیم غاصب صهیونیستی بدون تفهیم اتهام، کسی را بازداشت نمی‌کند، گفت: ما با اعلام همبستگی با اسرای فلسطین از جهانیان می خواهیم که سکوت خود را در قبال اقدامات فاشیستی اسرائیل بشکنند. 

وی افزود: آنهایی که در برابر جرایم اشغالگران سکوت اختیار کرده و مجازاتی علیه آنها اعمال نمی‌شود با جنایات فاشیستی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین همدست هستند. 

همسر اسیر فلسطینی: تشکیلات خودگردان در قضیه اسرا ناتوان نشان داده است 

در همین حال «مارین نزال»، همسر «عمر نزال»، خبرنگار اسیر فلسطینی اظهار داشت: از حال همسرم که از چهارم آگوست در زندان عوفر اعتصاب غذا کرده خبری دریافت نکرده‌ام. 

وی اظهار داشت: نزال در اعتراض به بازداشت موقت خود، تهدید و پیگرد مداوم خبرنگاران فلسطینی از سوی نیروهای اشغالگر صهیونیستی و همچنین برای اعلام همبستگی با دیگر اسرای فلسطینی اعتصاب کننده و بالاخص بلال کاید دست به اعتصاب غذا زده است. 

نزال با اشاره به اینکه همسرش به سلول انفرادی منتقل شده و از حالش بی خبر است، گفت: عمر در حالی به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهد که به دلیل ابتلا به بیماری‌های کم خونی و سنگ کلیه به نوشیدن منظم آب و غذا نیاز دارد. 

مارین نزال گفت: اسرای اعتصاب کننده خواهان رسیدگی مجامع بین المللی به قضیه آنها هستند و از ملت و احزاب فلسطینی نیز می‌خواهند برنامه‌هایی را به صورت یکپارچه در حمایت از اسرا تدارک ببینند. 

وی ضمن اظهار تاسف از درماندگی تشکیلات خودگردان در قضیه اسرای فلسطینی گفت: محمود عباس نه اینکه هماهنگی امنیتی با رژیم اشغالی را متوقف نمی‌کند بلکه کاری جدی هم در حمایت از اسرا نزد محافل بین المللی و دیوان کیفری بین المللی انجام نمی‌دهد. 

بیش از ۳۰۰ اسیر فلسطینی به دلایل مختلفی در زندان‌های رژیم صهیونیستی دست به اعتصاب غذا زده‌اند. ۱۵۰ تن از این اسرا در زندان «نفحه» و ۱۳۵ تن در زندان «ایشل» محبوس و به شدت نسبت به سرکوبگری و تجاوزات سازمان زندان‌های صهیونیستی معترض هستند. همچنین ۴۰ تن از اسرای جبهه خلق برای آزادی فلسطین هم در اعتراض به بازداشت موقت خود در زندان های صهیونیستی اعتصاب غذا کرده‌اند. 

نزال در بیست و سوم آوریل گذشته در حالی که عازم کنفرانس اتحادیه بین المللی خبرنگاران در بوسنی بود توسط نیروهای رژیم اشغالگر صهیونیستی بازداشت شده و بدون تفهیم اتهام در زندان به سر می‌برد. 

امسال شمار اسرای بازداشت اداری به حد بی سابقه‌ای طی ۸ سال گذشته رسیده است. 

کاید پس از گذراندن ۱۴ سال و شش ماه در زندان به اتهام فعالیت در «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» در ماه ژوئن آزاد شد اما مقامات امنیتی اسرائیل دستور دادند که او باید تا اطلاع ثانوی در بازداشت باقی بماند. 

جبهه خلق برای آزادی فلسطین از سوی اسرائیل، اتحادیه اروپا و امریکا به عنوان سازمانی تروریستی معرفی شده است. 

«بازداشت اداری» یک نوع بازداشت بدون محاکمه به مدت یک تا ۶ ماه است که در مورد برخی‌ها این مدت زمان بارها تمدید می‌شود و رژیم صهیونیستی وجود پرونده‌های امنیتی درباره این افراد را بهانه‌ای برای تمدید بازداشت آنها قرار می‌دهد. 

اسرائیل بازداشت اداری مظنونان را با جمع‌آوری شواهد موجه می‌داند در حالی که فلسطینیان، گروه‌های حقوق بشری و اعضای جامعه بین المللی این عمل را ناعادلانه می‌دانند. 

به گزارش گروه‌های فلسطینی، بیش از ۷۵۰۰ فلسطینی در حال حاضر در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند که حدود ۷۰۰ تن از آنها در بازداشت اداری هستند.