اتحادیه بین المللی فدراسیون های دو میدانی سخت گیری بیشتری در قبال ورزشکارانی که به نمایندگی از کشورهایی بغیر از کشورهای اصلی خود در مسابقات شرکت می کنند، اِعمال کرده است.

سباستین کو رئیس اتحادیه بین المللی فدراسیون های دو میدانی اعلام کرد که جلسه ای را برای بررسی مساله " شرکت ورزشکاران در المپیک 2016 ریو به نمایندگی از کشورهای دیگر " برگزار کرده است. 

آسوشیتدپرس گزارش داد: کمی قبل از آغاز مسابقات المپیک 2016 ریو به 85 ورزشکار اجازه داده شد که به نمایندگی از کشورهائی بغیر از کشورهای اصلی خود در این مسابقات شرکت کنند.

در میان این ورزشکاران، 12 ورزشکار وجود دارند که به نمایندگی از بحرین در مسابقات مشارکت می کنند؛ در حالی که قبلاً به نمایندگی از کشورهایی در آفریقا یا کشورهای حاشیه دریای کارائیب در مسابقات جهانی شرکت کرده بودند.

آسوشیتدپرس به نقل از رئیس اتحادیه بین المللی فدراسیون های دو میدانی گزارش داد: باید در آئین نامه " تغییر نمایندگی کشورها " بازنگری کرد تا معلوم شود که آیا شرکت ورزشکاران به نمایندگی از کشورهای غیر بومی خود امری درست است یا نَه .

کو افزود: بسیاری از آئین نامه های اتحادیه بین المللی دو میدانی نیاز به بازنگری دارد.

دختری کنیائی به نام راث جِبِت که به نمایندگی از بحرین در مسابقات دو میدانی 3 هزار متر با مانع مدال طلا به دست آورد، می گوید: کنیا ورزشکاران زیادی دارد.

جبت 19 ساله افزود: من 3 سال پیش تابعیت خودم را تغییر دادم زیرا با گرفتن تابعیت بحرینی می توانم در مدارس این کشور تحصیل کنم .

یک ورزشکار جامائیکائی به نام اندرو فیشر نیز که در مسابقات دو میدانی 100 متر به نمایندگی از بحرین مشارکت کرد، گفت: من یک بار به بحرین رفته ام ولی در این کشور زندگی نخواهم کرد بلکه در جامائیکا زندگی خواهم کرد .

فیشر افزود : تنها کاری که می توانستم برای شرکت در المپیک 2016 ریو بکنم ، تغییر تابعیتم بود. 

دولت بحرین از چند سال پیش درصدد تغییر بافت جمعیت این کشور برآمده است که اکثریت آن را شیعیان تشکیل می دهد. مسئولان بحرینی به طور گسترده به اعطای تابعیت به خارجی ها روی آورده اند و شماری از آنها را برای سرکوب ساکنان اصلی بحرین در دستگاههای امنیتی و پلیس وارد کرده اند. دولت بحرین از سوی دیگر به سلب تابعیت از ساکنان اصلی این کشور اقدام کرده و در تازه ترین مورد، تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را لغو کرد.