منابع نظامی می‌گویند بحرین قصد دارد برای حفظ قلمروی دریایی خود موشک‌های پیشرفته «تاو» خریداری کند.

وبگاه «میلیتری دیلی نیوز» در مطلبی به تلاش‌های حکام بحرین برای خرید موشک‌های هدایت شونده «تاو» اشاره کرد.

بر این اساس، بحرین در مکانی راهبردی در خلیج فارس قرار گرفته است و نیروهای مسلحش بیشتر نقش هشدار دهنده و به تعویق انداختن عملیات دشمن را بر عهده دارند. نیروهای مسلح بحرین قصد دارند با کنترل مسیرهای اطراف کشور خود، رخنه اولیه را مشکل ساخته و سپس با کشتن زمان، فضا را برای مداخله شرکای خارجی آماده نمایند.

وبگاه یاد شده نوشت: «بحرین به مقر استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در منطقه خلیج فارس مبدل شده و اینک با عربستان سعودی و شورای همکاری خلیج فارس برای سرکوب کردن ناآرامی‌های داخلی در این کشور همکاری دارد.»

میلیتری نیوز فلسفه خرید موشک‌های تاو از سوی بحرین را حفظ امنیت داخلی و البته دفاع در برابر  تهدیدهای خارجی دانسته و نوشت: «بحرین می‌تواند با استقرار سریع موشک‌های تاو روی خودروهای زرهی، از آن‌ها در نبردهای زمینی و حتی علیه قایق‌های تندرویی که به تاسیسات حیاتی‌شان نزدیک می‌شوند، استفاده کند.»

شرکت «ریتئون» آمریکا سازنده موشک‌های تاو قصد دارد نسخه «2B Aeros» را به بحرین بفروشد که در آن از کلاهک‌های جنگی دارای قابلیت نفوذ انفجاری استفاده شده است.

حداکثر شتاب موشک تاو 278 متر بر ثانیه است و فاصله بین شلیک تا برخورد موشک با هدف در حداکثر برد مفید موشک 20 ثانیه بوده که به معنای میانگین سرعت حدود 187 متری این موشک است.

«بن مورس» تحلیلگر ویژه امور تسلیحات موسسه «جینز» در زمینه خریدهای تسلیحاتی حکام آل خلیفه گفت: «واردات تسلیحاتی بحرین در سال 2016 به 80 میلیون دلار رسیده، درحالی که هزینه خرید این تجهیزات در سال گذشته 30 میلیون دلار  بوده است».

مورس در ادامه تاکید کرد: «تسلیحاتی که بحرین تا کنون دریافت کرده شامل موشک‌های هوا به هوا با برد متوسط به ارزش 16 میلیون دلار، دستگاه‌های لیزری تعیین فاصله به ارزش چهار میلیون دلار و موشک‌های ضد تانک به ارزش سه میلیون دلار و خرید خدماتی برای نگهداری هواپیماهای اف- 16 به ارزش 16 میلیون دلار است.»

براساس پیش بینی‌های موسسه جینز، بحرین امسال بالگردهای «کبرا» به ارزش 64 میلیون دلار تحویل می‌گیرد.