این جنجال پس از آن به پا شد که بن راشد و همراهانش مجوز گردش و چادر زدن و راه انداختن بساط کباب را در این منطقه حفاظت شده به دست آوردند این در حالی است که شهروندان آلمانی اجازه چنین فعالیت هایی را در این منطقه ندارند.

آنچه که در این بین مزید بر علت شده این است که - به نوشته سایت هافینگتن پست - شهرداری از پناهجویان عراقی و سوری - بدون پرداخت دستمزد به آنها - برای فراهم کردن مقدمات این گردش استفاده کرده است.

این رسوایی خشم آلمانی ها را برانگیخته است به خصوص که با ورود حاکم دبی به این منطقه حفاظت شده، ده ها پناهجوی عراقی و سوری هم به منظور ارائه خدمات رایگان به وی و بدون هیچ گونه تأمین جانی، وارد این منطقه شده اند.

به این ترتیب برگ دیگری به دفتر رسوایی های حکام خلیج فارس از یک سو و دستگاه های غربی که با وجود ادعاهای حقوق بشری با این حکام وارد معامله می شوند، افزوده شد.

روز 31 تیرماه 1395 (21 ژوییه) محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی و 25 نفر از همراهانش وارد منطقه حفاظت شده ای در ساحل دریاچه "کریکین بیکر" در نزدیکی شهرک "نتیتال" در ایالت "نوردراین-وستفالن" شدند و در آنجا سه چادر به پا کرده و بساط کباب راه انداختند.

سخنگوی پلیس شهر "دوسلدورف" به یک روزنامه محلی گفته بود که تعدادی از نیروهای پلیس این شهر، حاکم دبی را در این گردش همراهی می کنند. وی خاطرنشان کرده بود از آنجا که حاکم دبی در هتل "اینترکانتینتال" در این شهر اقامت داشت لذا حفاظت از وی بر عهده پلیس همین شهر گذاشته شد.

دادن اجازه گردش و پهن کردن بساط کباب در این منطقه به حاکم دبی، خشم مردم آلمان را به دنبال داشته است. روزنامه "بیلد" نوشت در اینجا صحبت از سهل انگاری و مداراست و نه موافقت رسمی.

سخنگوی سفارت امارات در برلین در 8 آگوست جاری به روزنامه "بیلد" گفت که این برنامه تفریح به درخواست حاکم دبی و بر اساس قوانین و مقرارت تنظیم شده است.

وی گفت: بخشی از هزینه این سفر بلافاصله پس از پایان، پرداخت شده است و بقیه هزینه ها فاکتور شده و پرداخت خواهد شد.

فرماندار ایالت "نوردراین-وستفالن" روز چهارشنبه گذشته تأکید کرد که کلیه خسارت هایی وارد شده به پوشش گیاهی و جانوری منطقه که به 8500 یورو می رسد، از این شیخ اماراتی گرفته خواهد شد.

گفتنی است شرکتی که این گردش را برنامه ریزی کرده است به دلیل کمبود کارگر از پناهجویان اردوگاه مجاور استفاده کرده است. این پناهجویان از آنجا که مجوز کار در آلمان را ندارند، مجبور شدند رایگان کار کنند.