"حیدر العبادی،" نخست‌وزیر عراق، روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: داعش به دنبال حذف کسانی است که تفکراتشان مخالف آن است و این گروه تروریستی ایدئولوژی بسیار خطرناکی دارد.

وی اظهار داشت: داعش با استفاده از امکاناتی که به آنها دست یافته، توانسته است مناطق گسترده‌ای را تحت کنترل درآورد.

نخست وزیر عراق گفت: شعار داعش این بود که باقی است و گسترش خواهد یافت، ولی ما اکنون در حال کاهش اعضای این گروه تروریستی هستیم ... داعش فانی است و نه باقی ولی نباید توانایی های این سازمان تروریستی را دست‌کم بگیریم.

العبادی هشدار داد: همه کشورهای منطقه نباید تصور کنند، داعشی که در عراق است با داعش آنها متفاوت است.

العبادی با اشاره به فروپاشی ارتش و پلیس در آغاز گسترش داعش در عراق، گفت: این موضوع باعث نوعی آگاهی ملی در عراق شد و فتوای آیت‌الله سیستانی که مردم را به داوطلب شدن فراخواند، موضوعی منحصر به فرد بود.. به صورتیکه مردم داوطلب شدند تا در کنار نیروهای مسلح به دفاع از میهن خود بپردازند.

العبادی در ادامه از تلاشهای بین المللی در حمایت از عراق و پشتیبانی از نیروهای این کشور، به ویژه همه کشورهای ائتلاف بین المللی و کشورهای همسایه یعنی ایران و روسیه و دیگر کشورهایی که از عراق حمایت کردند و در کنار این کشور ضد داعش ایستادند، قدردانی کرد.

وی افزود: ما در نبرد زمینی ضد داعش، نیاز به آموزش بیشتری داریم. 

العبادی گفت: ما در نبرد موصل نیاز به پوشش هوایی بیشتری از جانب ائتلاف بین المللی داریم.

العبادی با انتقاد از کسانی‌که از حضور مستشاران خارجی درعراق انتقاد می‌کنند، اظهار داشت: متأسفانه هرگاه مربیان یا مستشاران خارجی وارد عراق می‌شوند، با اعتراض برخی مواجه می‌شویم، درحالیکه این کشورها درحال کمک به ما هستند.

العبادی گفت: جنگ در عراق یک نبرد عراقی نیست، بلکه نبردی بین المللی است؛ امروز دنیا فقط به خاطر عراق به ما کمک نمی‌کند؛ بعضی از کشورها فقط به خاطر علاقه به عراق از ما پشتیبانی نمی‌کنند، چرا که این امر به نفع خود آنها هم می‌باشد، زیرا خطر داعش هم برای ما است و هم برای آنها، بنابراین منافع مشترکی در نبرد علیه داعش برای عراق و این کشورها وجود دارد.

العبادی اظهار داشت: امسال مرحله اول و دوم عملیات موصل را به پایان رساندیم و اکنون به سوی مرحله سوم پیش می رویم؛ حضور داعش در عراق و سوریه پایان خواهد یافت، و اگر نابود نشود به دنبال مناطق دیگری خواهد بود که به آنجا پناه ببرد.