«هانس- کریستین استراش» رئیس حزب راست افراطی اتریش موسوم به «حزب آزادی» می گوید که کودتای نافرجام ترکیه و اقدامات «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور در پاکسازی گسترده نهادهای دولتی، یادآور بهره گیری سیاسی آدولف هیتلر از حادثه آتش سوزی پارلمان آلمان در دوران حکومت نازیهاست.

گفتنی است که آتش سوزی در ساختمان پارلمان آلمان– رایشتاگ- در سال ۱۹۳۳ از سوی دولت آلمان نازی به عنوان توطئه کمونیستها علیه حکومت وقت به تصویر کشیده شد و از این رهگذر، نازیها با محدود نمودن آزادیهای مدنی توانستند سلطه آدولف هیتلر بر آلمان را مستحکم تر نمایند.

رهبر حزب راستگرای آزادی اتریش گفت که «در اقداماتی که اردوغان به بهانه کودتای پانزدهم ژوئیه علیه مخالفان خود در ارتش، رسانه های جمعی، دانشگاهها و نهادهای مدنی انجام داده است [با اقدامات دولت نازی] مشابهت هایی می یابد».

وی در مصاحبه با روزنامه «دای پرس» که روز یکشنبه منتشر شد، مدعی شد: «این فرض و گمان وجود دارد که این [کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه] یک کودتای هدایت شده با هدف فراهم نمودن امکان یک دیکتاتوری ریاستی به رهبری اردوغان بوده است».

شایان ذکر است که رئیس جمهوری ترکیه با رد اتهامات در خصوص دست داشتن وی یا دولت ترکیه در این کودتا، طرفداران «فتح الله گولن» واعظ مسلمان ترک مقیم آمریکا را عاملان اصلی این کودتا می داند.

پیش از این، وزیر خارجه ترکیه نیز در واکنش به پیشنهاد صدراعظم اتریش به رهبران اتحادیه اروپا مبنی بر توقف مذاکرات پیوستن آنکارا به این اتحادیه، اتریش را «مرکز نژادپرستی افراط گرایانه» خواند.