سومین جایزه حقوق بشر اسلامی امروز از سوی کمیته اعطای این جایزه با بررسی 15 کاندید از کشورهای مختلف با اجماع به آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رییس مجلس علمای شیعی بحرین به دلیل نقش مؤثر وی در دفاع از حقوق مسلمانان به صورت مسالمت آمیز و تلاش برای پیشبرد اصول مردم سالاری دینی و خانم آرزو مرالی دبیر کل تحقیقات کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن به دلیل نقش موثر وی در دفاع از حقوف مسلمانان و مبارزه با اسلام هراسی اعطاء خواهد شد.

 

شایان ذکر است، آیت الله شیخ عیسی قاسم، با نفوذترین روحانی بحرینی و رئیس مجلس علمای شیعی است. وی در روستای دراز نزدیک منامه پایتخت بحرین به دنیا آمد. با اصرار مردم در سال 1973 نامزد مجلس موسسان مشروطه بحرین شد و با بالاترین رأی به مجلس راه یافت و تا انحلال مجلس در آنجا ماند.

 

او رئیس هیأت دینی مجلس شد و نقش مهمی در تدوین بندهای اسلانی قانون اساسی ایفاء کرد، شیخ عیسی قاسم از بنیانگذاران جمعیت بیداری اسلامی بحرین در سال 1350 بود و جمعیت روشنگری و مجلس دانشی اسلامی را تأسیس کرد.

 

گفتنی است این عالم دینی همواره از حقوق اکثریت شیعیان در بحرین به صورت مسالمت آمیز دفاع کرد و تلاش‌های ویژه‌ای را در پیگیری اصول مردم سالاری دینی در بحرین انجام داده است.

 

در 31 خرداد 1395 میلادی دولت بحرین سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم را اعلام کرد. این اقدام نقض الزامات حقوق بشری دولت بحرین بوده و در مغایرت با حق داشتن تابعیت مندرج در اعلامیه حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی است.

 

آرزو مرالی نیز دومین دریافت کننده جایزه حقوق بشر اسلامی است او کارشناس ارشد روابط بین‌الملل و دبیرکل تحقیقات کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن است، او تلاش‌های ویژه‌ای را در مقابله بل اسلام هراسی و دفاع از حقوق مسلمانان انجام داده است.

 

از خانم مرالی مقالات و کتب متعددی در خصوص اسلام هراسی، حقوق زنان در اسلام، تنفر مذهبی علیه مسلمانان، تبعیض علیه مسلمانان و اسلام به چاپ رسیده است.