«رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنرانی در نشست عالی سرمایه گذاران بین المللی در آنکارا  گفت:«حال از شما می پرسم آیا غرب در اینجا از تروریسم حمایت می کند یا نه؟ آیا غرب در کنار دموکراسی است یا در کنار کودتاگر و تروریسم قرار دارد؟ متاسفانه غرب از تروریسم و کودتا حمایت می کند. اینها مانند ما ناراحت نمی شوند.»

وی افزود: «پس از کودتای نافرجام ۱۵ جولای، هیچ نماینده ای از کشورهای غربی به ترکیه نیامد. هدف مستقیم این اقدام مردم ما بودند.

اردوغان ادامه داد: «متاسفانه در دنیای ما برخی از رهبری این کودتا توسط آن فردی که در آمریکا به سر می برد بی خبراند. در صورتی که تمام مدارک و شواهد آن حاضر است.»

رئیس جمهور ترکیه در باره ادعاهایی مبنی بر اینکه یکی از نمایندگان انگلیس از گروه تروریستی گولن برای نگارش گزارشی علیه ترکیه پول دریافت کرده است، گفت: «آنها این گونه کار می کنند. این عملیات در زبان ما خرید سیاست است.»

وی در ادامه گفت نقشه این کودتا در خارج از کشور طراحی شده بود و عوامل آن در داخل کشور آن را اجرا کردند.

رئیس جمهور ترکیه در باره اقدام کودتای نافرجام گروه تروریستی فتح الله گولن (فتو) ، گفت: کودتای ۱۵ ژوئیه به طور مستقیم مردم کشور را هدف قرار داد.این حادثه فقط در داخل کشورمان برنامه ریزی نشده است بلکه پایه خارجی دارد. من شفاف می گویم که بازیگران این کودتا در داخل کشورند ولی سناریوی آن در خارج از کشور نوشته شده است.»

اردوغان گفت:«باید با تاسف عرض کنم که کشورهای متحدمان همان گونه که در مبارزه با تروریسم در کنارمان نبودند، در کودتا و پس از آن هم حمایت کافی از ما نکردند. برای درک این واقعیت، مشاهده واکنش‌هایی که در حین کودتا و پس از آن نشان داده شد، کافی است».

او اضافه کرد: «هنوز کارمان به پایان نرسیده است و هنوز کارهای زیادی مانده که باید انجام دهیم اما وارد مرحله عادی سازی شده ایم. »