شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری فوری گزارش داد: ارتش ترکیه 1700 نظامی را اخراج کرد.

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: پاکسازی ها در ترکیه به شدت ادامه دارد.

این شبکه ضمن اشاره به کودتای نافرجام 15 ژوئیه (25 تیر) در ترکیه گزارش داد: 149 ژنرال و دریاسالار ارتش ترکیه به علت دخالتشان در این کودتا از کار برکنار شدند. تعداد زیادی از رسانه های این کشور نیز بسته شدند. این در حالی است که ترکیه تحت حالت فوق العاده قرار داد و اینگونه پیداست که رعایت حکومت قانون در این کشور روز به روز کمتر می شود.  

 

فاطمه کزیلبوگا، خبرنگار فرانس بیست و چهار در استانبول، در این باره توضیح داد: سه خبرگزاری، شانزده شبکه تلویزیونی، بیست و سه رادیو، چهل و پنج روزنامه، پانزده مجله و در پایان بیست و نه انتشاراتی بسته شدند. از آنجا که ترکیه تحت حالت فوق العاده است، قوانین مستقیماً در شورای وزیران تصویب می شود. احتمالاً این موارد روز دوشنبه مطرح و سپس در روزنامه رسمی منتشر شده اند. این رسانه ها به این متهم شده اند که با "فتح الله گولن" ارتباط داشته اند. در میان آنها رسانه های محلی و ملی دیده می شود. برخی از آنها به داشتن ارتباط با جنبش گولن مشهورند؛ اما دیدن نام برخی دیگر غافلگیرکننده است. 

این خبرنگار افزود: تصور می شود این رسانه ها به این علت ممنوع شده اند که موضع تندی در قبال کودتای نافرجام اتخاذ نکرده و در نتیجه شاید به طور غیرمستقیم از کودتاچیان حمایت کرده اند.

دولت ترکیه در حدود هشتاد رسانه را تعطیل کرد

شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری گزارش داد: دولت ترکیه  دو خبرگزاری، شانزده شبکه تلویزیونی، بیست و سه شبکه رادیویی  و چهل و پنج روزنامه را تعطیل کرد.