هفته گذشته در آمریکا نشستی با حضور شرکت های فعال در امر بازسازی بویژه بازسازی مناطق جنگ زده برگزار شد و میهمان ویژه این نشست کسی نبود بجر «جان کری» وزیر امور خارجه ایالات متحده.

نکته ای که موجب توجه به این نشست و حضور جان کری در آن شده این مطلب است که وزیر امور خارجه آمریکا وجود شرکت های فعال در امر بازسازی را برای سوریه و گذر این کشور از شرایط فعلی ضروری دانسته است.

اما آیا به راستی منظور آمریکا از بازسازی همان تعبیری است که در ذهن هر شنونده ای متبلور می شود؟

«بکی ال. سوج»، تحلیل‌گر و استاد دانشگاه «گریسلند» آمریکا در مقاله‌ای می‌نویسد: در ادبیات دولت آمریکا بازسازی مترادف «اشغال» است.

وی می نویسد: این دکترین نامرئی همان قانون برتر یا دلایل شرافتمندانه است که برای تحت تأثیر قرار دادن شهروندان به منظور حمایت ازاقدامات غیرقانونی دولتشان به کار می‌رود. پس از آنکه جنگ داخلی در آمریکا به پایان رسید، آمریکایی‌ها وارد ایالات جنوبی شدند و سر راهشان همه چیز را خراب کردند، دقیقاً مثل همان کاری که سال‌های اخیر در عراق کردند. بعد تحت عنوان معصومانه «بازسازی» شروع به تخریب مردم و فرهنگشان کردند و این کار را ادامه دادند. بازسازی تنها مترادف دیگری برای کلمه «اشغال» است.

به اعتقاد سوج، بازسازی تحت نظر آمریکا، همان تروریسم دولتی است. بازسازی، در واقع تخریب دولت‌های دموکراتیک یک سرزمین و جایگزین کردن آن با یک دموکراسی منحرف و آلت دست نیروهای نظامی آمریکاست. تروریسمی که آمریکا تحت عنوان بازسازی (بخوانید اشغال) اعمال می‌کرد، در تگزاس و لوییزیانا چنان وحشیانه بود که در سرمقاله‌های روزنامه‌های نیویورک می‌نوشتند که از این می‌ترسند که تگزاس دوباره در سال ۱۸۸۱ علیه آمریکا وارد جنگ شود و جرقه‌هایی از دور جدیدی از جنگ‌ها در تگزاس و لوییزیانا زده شده بود. دقیقاً شبیه به آنچه امروز در عراق می‌بینیم.

مشت نمونه خروار

جان کری در حالی برای تحریک شرکت جهت حضور در سوریه تلاش می کند که سابقه بازسازی افغانستان از سوی آمریکا می تواند به عنوان مثالی بسیار روشن برای افرادی که فریب ظاهر زیبای سخنان مقامات آمریکایی را می خورند باشد.

بر اساس آمار و اعلام های رسمی، هزینه ای که تا کنون برای بازسازی افغانستان شده از هزینه ای که بعد از جنگ جهانی دوم برای بازسازی اروپا شد بیشتر است اما نتیجه اقدامات در افغانستان و اروپا بسیار متفاوت هستند.

افغانستان با وجود اختصاص بودجه های کلان برای بازسازی همچنان از ضعف زیر ساخت ها بویژه زیرساخت های بهداشتی و آموزشی رنج می برد و کشت و تولید مواد مخدر در این کشور همچنان رتبه اول را در سراسر جهان دارد.

در شرایطی که وضعیت افغانستان با سوریه متفاوت است آیا سیاست بازسازی که در افغانستان شکست خورده می تواند در سوریه موثر باشد؟

نباید این امر را نادیده گرفت که هدف آمریکا از وارد کردن شرکت های فعال در امر بازسازی در یک کشور، تضمین ادامه حضور در آن کشور است. البته واشنگتن به غیر از روند بازسازی از شرکت های خصوصی امنیتی همچون بلک واتر نیز در این امر سود می برد.

واقع شدن سوریه در منطقه ای استراتژیک موجب شده تا آمریکا در اندیشه حضور در آن باشد از همین رو مطرح کردن عبارت بازسازی در شرایطی که سوریه همچنان گرفتار جنگ داخلی است حربه ای است که کاخ سفید برای حضور در سوریه در سر دارد.