«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، روز چهارشنبه پس از گفت‌وگوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود «رجب طیب اردوغان»، دستور لغو تحریم‌ها علیه ترکیه در زمینه گردشگری و نیز «عادی‌سازی» روابط تجاری بین این دو کشور خبر داد.

همزمان، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو همکاری با آنکارا درباره حل بحران سوریه را از سر می‌گیرد.

بعد از توافق روسای جمهوری روسیه و ترکیه درباره احیای روابط دوجانبه، لاوروف عنوان داشت، این دو کشور به احتمال زیاد همکاری درباره سوریه را از سرخواهند گرفت.

لاوروف در جریان سفرش به فرانسه، اعلام کرد در نشستی که با همتای ترکیه‌ای خود «مولود چاوش اوغلو» در حاشینه نشست منطقه‌ای شهر «سوچی» روسیه در روز جمعه خواهد داشت، با یکدیگر درباه بحران سوریه و مسائل دیگ گفت‌وگو خواهند کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز دوشنبه گذشته بالاخره مقاومت 6 ماهه خود را شکست و به همتای روسی خود نامه عذرخواهی و تسلیت بابت سرنگون کردن جنگنده «سوخوی 24» روسیه و کشتن خلبان آن، فرستاد.

دو روز پس از این عذرخواهی، که کرملین خبر آن را اعلام کرد، پوتین و اردوغان نخستین گفت‌وگوی تلفنی خود را از زمان آغاز بحران بین طرفین انجام دادند.

همزمان، یک مقام دولتی ترکیه، که نخواسته است نامش فاش شود، اعلام کرد، احتمال می‌رود پوتین و اردوغان، ماه سپتامبر در حاشیه نشست سران گروه 20 در چین دیدار کنند.