مردم ایسلند روز شنبه در شرایطی به پای صندوق های رای می روند که نظرسنجی ها نشان می دهد «گودنی جوهانسون» استاد علوم سیاسی، که تاکنون هیچ سمت دولتی نداشته است، برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواهد شد. 

جوهانسون 47 ساله پس از آن تصمیم گرفت در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند که در ماه آوریل و در پی افشای اسناد موسوم به «اوراق پاناما» برخی از مقامات ارشد دولت این کشور گرفتار رسوایی شدند و نخست وزیر مجبور به استعفا شد. 

وی وعده داده است اعتماد مردم را به نظام این کشور بار دیگر بازگرداند و به خشم عمومی از اقدام سیاستمداران در وارد کردن کشور به رسوایی های متعدد و دشواری های اقتصادی پایان دهد. 

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایسلند، همه پرسی مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا همه مسائل را تحت الشعاع قرار داده بود. ایسلند نیز در سال 2009 درخواست عضویت در این اتحادیه را داده بود ولی شش سال بعد، از این تصمیم منصرف شد. 

جوهانسون نیز همانند اکثریت مردم این جزیره 334 هزار نفری با عضویت در اتحادیه اروپا مخالف است. رئیس جمهوری ایسلند سمتی تشریفاتی دارد و به عنوان ضامن اجرای قانون اساسی و وحدت ملی عمل می کند. قانون اساسی ایسلند به رئیس جمهور این کشور اجازه می دهد پارلمان را منحل کند و با وتو کردن لوایح پارلمانی، آنها را در معرض همه پرسی قرار دهد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ریکیاویک ، اولافور راگنار گریسمون رئیس جمهور کنونی که هفتاد و سه سال دارد بعد از پنج دوره چهار ساله در حال کناره گیری از این مقام است. 

این کشور در فصل پاییز نیز شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی خواهد بود.