یک دادگاه در ترکیه حکم بازداشت دو خبرنگار این کشور را به همراه یک استاد دانشگاه به اتهام انتشار "تبلیغ برای تروریسم" صادر کرده است.

گفته می شود این سه نفر به نام های "ارول اوندراوغلو،" عضو سازمان روزنامه نگاران بدون مرز، "احمد نسین،" نویسنده و خبرنگار و "شبنم کرور فنچان چی،" استاد یک دانشگاه، از نشریه "اوزگور گوندم" که طرفدار کردهاست حمایت کرده اند. به همین دلیل روز گذشته پس از شهادت این افراد در مقابل دادستان عمومی، دستور بازداشت آنها صادر شد.

فنچانچی که رئیس سازمان حقوق بشر ترکیه است در شهادت خود گفت: همه مقاله هایی که در دوره سردبیری من منتشر می شود، باید دارای آزادی عقیده و بیان باشد. 

سازمان "روزنامه نگاران بدون مرز" این بازداشت ها را محکوم کرد. روز دوشنبه، "انجمن خبرنگاران سازمان ملل متحد" نیز اعلام کرد یکی از اعضای این سازمان به نام "راضی کانیک لیگیل" که نویسنده روزنامه "حریت دیلی" ترکیه است به دلیل انتشار مقالات مربوط به مقامات ترکیه و توییتهای مشابه آن، بازداشت شده است. انجمن خبرنگاران سازمان ملل متحد این مسئله را نقض آزادی مطبوعات در ترکیه خوانده است.

مدافعان آزادی مطبوعات هشدار دادند آزادی مطبوعات به طور چشمگیری در ترکیه کاهش یافته است و ایجاد پرونده های حقوقی علیه روزنامه نگاران، دانشگاهیان و دیگر چهره های سرشناس عمومی شایع شده است.

ترکیه نشریه "اوزگور گوندم" را به ارتباط با گروه حزب کارگران کردستان (پ ک ک) متهم کرده است. این کشور همچنین گروه پ ک ک را یک سازمان تروریستی می داند.