«ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت در حال حاضر هیچ تهدید فوری علیه متحدان ناتو مطرح نیست و این سازمان به دنبال تقابل نخواهد بود اما به هر حال به اقدامات روسیه در اوکراین پاسخ خواهد داد.

 دبیرکل ناتو که با خبرگزاری «تاس» روسیه مصاحبه می‌کرد، تأکید کرد: ما در عین حال که به دنبال تقابل نیستیم، اما زمانی که با روسیه تهاجمی‌تر مواجه شویم، واکنش نشان خواهیم داد؛ روسیه‌ای که هزینه‌های دفاعی خود را از سال 2000 تا کنون سه برابر کرده است.

وی ادامه داد: این کشور در سال‌های گذشته به شدت در زمینه قابلیت‌های نظامی مدرن سرمایه‌گذاری کرده است که این میزان شامل افزایش قابل توجه مانورهای نظامی این کشور نیز می‌شود؛ مانورهایی که برای نشان دادن قدرت نظامی خود به همسایگانش انجام شده است و تا کنون به افزایش ناآرامی‌ها در شرق اوکراین و الحاق کریمه منجر شده است.

دبیرکل ناتو همچنین گفت:‌ما هیچ تردیدی نداریم که تهاجم روسیه علیه اوکراین بود که به الحاق کریمه و بی ثبات کردن شرق اوکراین منجر شد و چنین اقدامی بدون شک مستلزم واکنش ناتو است.

استولتنبرگ ادامه داد: پیش از اینکه روسیه اقدامات تهاجمی خود را در اوکراین صورت دهد، هیچ صحبتی از افزایش حضور نظامی ناتو در شرق اروپا نبود و هیچ تردیدی وجود ندارد که این روسیه بود که اولین گام تهاجمی را علیه اوکراین برداشت. پیش از این اتفاق هرگز در مذاکرات مقامات ناتو حرفی از افزایش حضور نظامی در مناطق شرقی نبود.

بنا بر این گزارش، ناتو در سال‌های اخیر قوای نظامی خود را در مناطق شرقی اروپا افزایش داده است. غرب مدعی است که روسیه در مسائل اوکراین دخالت داشته و عامل ناآرامی‌ها در شرق این کشور است در شرایطی که مسکو مکررا این اتهامات را رد کرده است.