دانشمندان موفق شدند یک الگوریتم رایانه ای که می تواند الگوهای فعالیت عناصر گروه تروریستی داعش را در رسانه های اجتماعی مشخص کند، طراحی کنند. گفته می شود این الگوریتم می تواند حمله احتمالی بعدی داعش را پیش بینی کند. دانشمندان متوجه شده اند که با توجه به الگوهای رفتاری گروه های  مختلف در رسانه های اجتماعی می توان حتی حملات گرگ های تنها را پیش بینی کرد.

به نوشته دیلی میل، رسانه های اجتماعی یک ابزار مهم برای سازمانهای تروریستی از جمله داعش محسوب می شوند تا طرفداران و حامیانشان را برای انجام عملیات تروریستی در گروه خود استخدام کنند. با وجود اینکه مقامات امنیتی تلاش کرده اند از طریق رسانه های اجتماعی فعالیت های عناصر داعش را ردیابی کنند، تلاش آنها بارها با تغییر حسابهای کاربری حامیان داعش، با شکست روبرو شده است.

اما این الگوریتم رایانه ای که بوسیله دکتر "نیل جانسون" و تیمش طراحی شده است می تواند حامیان داعش را حتی در صورتی که حساب خود را در رسانه های اجتماعی تغییر دهند، ردیابی کند. دکتر جانسون در این خصوص گفت: ما توانستیم افرادی را که در گروه های مختلف اطلاعاتی را تبادل می کردند، ردیابی کنیم. 

در مقاله ای که در "ساینس ژورنال" منتشر شد، پژوهشگران توضیحاتی در خصوص اینکه چگونه با استفاده از معادلات ریاضی فعالیت های گروه های حامی داعش را ردیابی می کنند، منتشر کردند. پژوهشگران با بررسی یک وبسایت اجتماعی روسیه که حدود 350 میلیون کاربر دارد، اطلاعاتی در خصوص طرفداران داعش کسب کردند.

 آنها از هشتگ ها یا دیگر عبارات کلیدی برای یافتن این افراد استفاده کردند و 196 گروه حامی داعش را در 8 ماهه نخست سال 2015 کشف کردند. آنها همچنین متوجه شدند 108 هزار نفر از این افراد تاکنون یکدیگر را ملاقات نکرده اند.

پژوهشگران اعلام کردند پلیس و نیروهای امنیتی می توانند با این شیوه توجه خود را بر گروه هایی که به شدت حامی فعالیت های داعش هستند، معطوف کنند. آنها همچنین می توانند با این الگوریتم افرادی را که به عنوان "گرگ تنها" قصد انجام اقدامات تروریستی دارند ردیابی کنند. گرگ تنها به شخصی گفته می شود که تحت تأثیر ایدئولوژی های افراطی یک گروه تروریستی قرار می گیرد؛ اما وابسته به هیچ گروه خاصی نیست.