خبرگزاری رسمی الجزایر امروز جمعه به نقل از الطیب زیتونی وزیر مجاهدان (کهنه سربازان) این کشور نوشت: فرانسه اجساد مجاهدان الجزایری را در موزه های پاریس به نمایش گذاشته و وزارت مجاهدان با هماهنگی وزارت امور خارجه الجزایر تلاش می کند که اجساد مبارزان را از فرانسه باز پس بگیرد؛ اجسادی که قدمت آن به بیش از یک قرن گذشته برمی گردد.

فعالان حقوقی الجزایر از چند سال پیش تاکنون کمپینی اینترتی را برای بازپس گرفتن اجساد مجاهدان الجزایری از فرانسه و دفن محترمانۀ آن در خاک کشورشان به راه انداخته اند.

رسانه های الجزایر اعلام می کنند که برخی از اجساد مجاهدان الجزایری در کارتن گذاشته شده است و در قفسه های آهنی موزه "انسان" پاریس نگهداری می شود.

مورخان الجزایری می گویند که بیشتر این اجساد متعلق به فرماندهان مجاهدان الجزایری است که هنگام استعمار کشورشان بین سال های 1830 و 1954 با نیروهای فرانسوی می جنگیدند و در این جنگ کشته شدند.

مسئولان موزه انسان پاریس اعلام می کنند که در حال بررسی موضوع تحویل 36 جسد از اجساد مجاهدان الجزایری به دولت الجزایر هستند.

میشل ژیرو رئیس موزه ملی تاریخ طبیعی پاریس نیز اعلام کرد: ما آماده بررسی درخواست تحویل اجساد الجزائری ها هستیم و هیچ  مانع و مشکل قانونی برای تحویل اجسادی که در موزه ملی تاریخ طبیعی نگهداری می شود، وجود ندارد ولی تحویل اجساد مشروط به طی کردن راه های دیپلماتیک است و هیچ مرکز و انجمنی حق مطالبه اجساد را ندارد.