در بیانیه علمای بحرینی با عنوان «محروم‌شدگان از نماز» آمده است: شیعیان بحرین در شرایط ناگواری به سر می‌برند و ستم هدفمند رژیم در این روزها به اوج خود رسیده است، به گونه‌ای که شهروندان شیعه برای ادای بزرگترین فریضه اسلامی که همان نماز جمعه و جماعت است احساس ناامنی می‌کنند.

این بیانیه می افزاید : رژیم از فراخواندن پیاپی ائمه جمعه، ائمه جماعات و خطبای مساجد و زندانی کردن برخی از آنان گرفته تا ممانعت از برگزاری نماز جمعه و اعمال محدویت‌های غیر قانونی در خصوص ادای این فرایض دینی بر اساس احکام فقهی، به دنبال تحمیل فشار است.

علمای بحرینی تاکید کرده اند : ما مانده‌ایم که آیا نماز جمعه و نمازهای جماعت خود را بر اساس آیین فقه شیعه انجام دهیم و یا بر اساس خواست و تمایلات سیاسی رژیم. از همین رو و به دلیل نبود شرایط امن برای برگزاری نماز، نماز جماعت مغرب و عشاء پنجشنبه شب ها و نمازهای جماعت صبح و ظهر و عصر جمعه ها برگزار نخواهد شد.

به این ترتیب علما تاکید کرده اند از عصر روز پنجشنبه، شامگاه 10 رمضان 1437 قمری برابر با 17 ژوئن 2016 در هر هفته و تا اطلاع بعدی، برنامه برگزار نشدن نمازهای جماعت روزهای جمعه اجراخواهد شد.