پدر یک زن جوان که 13 نوامبر سال گذشته میلادی (22 آبان 94) در حادثه حملات تروریستی داعش در پاریس کشته شد، از گوگل، فیس‌بوک و توییتر به دلیل آنچه وی حمایت این وب‌سایت‌ها از افراط گرایی خواند، شکایت کرد.

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، "نوئمی گونزالِز" تنها قربانی آمریکایی در حادثه تروریستی پاریس بود. در پی این حملات، 130 نفر کشته شدند.

پدر وی روز سه‌شنبه شکایت‌نامه خود را تنظیم کرد و به دادگاه کالیفرنیا تحویل داد. در متن این شکایت‌نامه آمده است: شرکت‌های گوگل (یوتیوب)، فیس‌بوک و توییتر، آگاهانه به داعش اجازه جذب نیرو، جمع‌آوری سرمایه و انجام تبلیغات داده‌اند. اگر این شرکت‌ها با داعش همکاری نمی‌کردند، این گروه تروریستی نمی‌توانست به این سرعت در دنیا گسترده شود. این حمایت مادی از داعش، به پیدایش این گروه تروریستی و توانایی آن برای اقدام به حملات تروریستی مانند حادثه کشتار پاریس، کمک شایانی کرده‌است. 

این شکایت‌نامه شباهت زیادی با شکایت دیگری دارد که به دست فردی که همسر خود را در حمله تروریستی دیگری در اردن از دست داد تنظیم شده بود. با اینکه وکلای این دو پرونده یکی نیستند، در این دو پرونده اسناد و تصاویری کاملا شبیه به هم وجود دارد.

روز چهارشنبه، هر سه شرکت در بیانیه‌هایی این شکایت را بیهوده خواندند و سیاست‌هایشان را علیه محتواهای افراط گرانه اعلام کردند. به عنوان مثال، توییتر گفته است در سراسر جهان کارمندانی دارد که فعالانه به گزارش‌های نقض قوانین این شبکه اجتماعی رسیدگی می‌کنند و با کشف فعالیت‌های غیرقانونی، در جهت اجرای قانون گام برمی‌دارند.

فیس‌بوک نیز به این شکایت واکنش نشان داد و اعلام کرد: در صورت پیداکردن هرگونه شواهدی مبنی بر انجام یک حادثه تروریستی قریب‌الوقوع، آن را به مراجع مربوطه گزارش خواهد داد.

با این حال مقامات گوگل در خصوص این شکایت اظهار نظری نکرده‌اند و تنها گفته‌اند این شرکت سیاست‌های روشنی دارد که هرگونه ویدیویی که به فعالیت تروریستی بپردازد و نیز محتواهایی که قصد ایجاد خشونت دارند را به سرعت از دسترس خارج می‌کند.

طبق قوانین آمریکا، شرکت‌های اینترنتی به طور کلی از پذیرفتن مسئولیت محتوا‌هایی که کاربرانشان از آن ها در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند معاف هستند. در یک قانون نوشته شده است: "هیچ ارائه‌دهنده خدمات رایانه ای به عنوان ناشرِ اطلاعاتی که از جانب کاربرانش به وسیله آن‌ها پخش می‌شود، شناخته نمی‌شود."