جان برنان، با هشدار دربارۀ این موضوع گفت که این گروه تروریستی اکنون در تدارک اعزام تعداد بیشتری از عناصر خود به کشورهای غربی است.

برنان با حضور در نشست امروز پنج شنبه 16 ژوئن در مجلس سنا گفت گروه تروریستی داعش در حال آموزش افراد جدیدی است و قصد دارد با فرستادن آنها به غرب، حملات بیشتری را در کشورهای غربی تدارک ببیند.

رئیس سازمان سیا در این سخنرانی گفت که این گروه تروریستی، تعداد زیادی عوامل و هوادار در غرب دارد و اکنون سعی می کند تعداد بیشتری از عوامل خود را یا در صفوف پناهجویان یا در قالب مسافر قانونی به غرب بفرستد.

در سخنرانی برنان آمده است "داعش" تلاش دارد مجموعه کاملی را برای طراحی حملات جدید نظیر آنچه که در پاریس و بروکسل رخ داد، ایجاد کند. وی در این خصوص به پیامهای این گروه تروریستی به هواداران خود موسوم به "گرگهای تنها" برای انجام عملیات تروریستی در کشورهای محل زندگی خود، اشاره کرد.

وی در ادامه گفت "داعش" سعی می کند با ایجاد ارتباط و هماهنگی بین شاخه های مختلف خود، رفته رفته یک شبکه سازمان یافته را به وجود بیاورد.

وی شاخه "داعش" در لیبی را پیشرفته ترین و خطرناکترین شاخه این گروه تروریستی دانست و گفت که "داعش" قصد دارد دایره نفوذ خود در افریقا را بیش از پیش گسترش دهد.

جان برنان در نهایت خاطرنشان کرد که البته تلاشهای بین المللی نقش بسزایی در کاهش منابع تأمین مالی داعش داشته است هر چند که هنوز هم این گروه تروریستی ماهانه دهها میلیون دلار به دست می آورد. بخش عمده ای از این درآمد، ناشی از فروش نفت است و بخشی دیگر، از محل مالیاتهایی است که از مناطق تحت اشغال خود می گیرد.

داعش ساخته و پرداخته سرویسهای اطلاعاتی و جاسوسی آمریکایی و اسرائیلی است و تفکرات آن برخاسته از وهابیت است؛ "ابوبکر بغدادی" سرکرده اصلی گروه تروریستی داعش در دوران حضور اشغالگران آمریکایی در عراق، در زندان بوکا در اختیار آمریکایی‌‌ها بود. با ایجاد این گروه شمار قابل توجهی از افراطی‌ها از کشورهای مختلف حتی آمریکا و کشورهای اروپایی، در سایه سکوت مقامات آن کشورها و با همکاری سرویسهای اطلاعاتی غربی و همپیمانان آنها در منطقه به راحتی توانستند به این گروه تروریستی ملحق شوند. اما اکنون بازگشت این تروریستها به یکی از بزرگترین مشکلات کشورهای غربی تبدیل شده است.