"ریچارد وایتمن"، از کارشناسان امنیتی دانشگاه کنت انگلیس در گفتگو با روزنامه اتریشی "دی پرسه"، به مسئله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پرداخته و در پاسخ به این پرسش که خروج انگلیس از اروپا برای امنیت ملی این کشور چه مفهومی دارد گفت: حمایت کنندگان از خروج انگلیس از اروپا می گویند هر چقدر دیوار جدایی بلند تر باشد به همان اندازه می توان چیزهای بد را در خارج نگه داشت. اما حامیان ماندن انگلیس در اروپا می گویند که ما تنها به عنوان بخشی از یک سیستم امنیتی جمعی می توانیم به صورت موفق با چالش ها مبارزه کنیم.

وی در ادامه مدل  کشور نروژ را با توجه به اینکه عضو اتحادیه اروپا نبوده اما در منطقه شنگن و  ائتلاف نظامی ناتو است به عنوان یک مدل آینده برای انگلیس دانست.

این کارشناس انگلیسی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد، سیاست های کامرون و همه پرسی در انگلیس بین دو انتخاب شرایط فعلی و خروج از اتحادیه اروپا نبوده بلکه بین انتخاب گزینه های یک نوع تغییر یافته از عضویت در اتحادیه اروپا و خروج است، به گونه ای که بر اساس مذاکراتی که در فوریه بین لندن و بروکسل انجام شده است انگلیس در صورت ماندن در اتحادیه اروپا هم به خواست خود به عضو درجه دو تبدیل می شود که دیگر از مزایای عضویت خود در این اتحادیه برای کمک به پیشرفت آن استفاده نمی کند، بلکه هر طور که دوست دارد انتخاب می کند.

وی با این توضیخات تصریح کرد که پس خروج ملایم انگلیس از اتحادیه اروپا آغاز شده است و ما حالا تنها بیشتر را انتخاب می کنیم که آیا یک خروج سخت را می خواهیم. کشورهای دیگر از جمله فرانسه یا ایتالیا نیز در این راستا مسائلی دارند اما بازی سیاسی می کنند. اما نخست وزیر انگلیس گفته است که من دیگر نمی خواهم این راه را انتخاب کنم.

همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در 23 ژوئن (سوم تیرماه) در این کشور برگزار می شود.

مقامات اروپایی با نگرانی و استرس فراوانی تحولات این روزهای انگلیس و نتیجه نظر سنجی ها درباره خروج این کشور از اتحادیه اروپا را دنبال می کنند چرا که به زعم بسیاری از سیاستمداران این اتحادیه خروج انگلیس از اروپا عواقب فاجعه باری خواهد داشت.