عمر متین، شهروند 29 ساله آمریکا است که والدین او در افغانستان زندگی می‌کنند. او متولد شهر نیویورک است اما در آپارتمانی در فورت پیرس فلوریدا، در فاصله 160 کیلومتری اورلاندو زندگی می‌کرده است. مقامات امنیتی آمریکا گفته‌اند که چند روز پیش از تیراندازی اورلاندو، متین دو قبضه سلاح، یک تپانچه و قبضه سلاح بزرگتر خریداری کرده بوده است. به گفته مقامات امنیتی آمریکا، او دارای دو مجوز حمل سلاح بوده است که اعتبار هردو در سپتامبر 2007  به پایان رسیده بوده است. متین از سال 2007 برای مرکز امنیتی جی4اس آمریکا کار می‌کرده است.

عمر متین

اطلاعات ثبت شده در پلیس آمریکا نشان می‌دهد که همسر اول او در سال 2011 به دلیل خشونت، و عدم برخورداری از ثبات روانی، آزار و اذیت درخواست طلاق داده و از او جدا شده است. متین پس از این جدایی دوباره ازدواج کرده است و از همسر دوم خود یک پسر دارد.

سیتورا یوسفی، همسر اول متین گفته است که او اولین بار با متین در فضای مجازی صحبت کرده است و با او در فلوریدا قرار گذاشته، سپس به فلوریدا آمده و با او ازدواج کرده است.

سیتورا در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از تیراندازی اورلاندو گفته است که «به اعتقاد او متین یک بیمار روانی است». سیتورا همچنین گفته است که در طول دوره چهار ماهه ازدواجشان، متین به هر شکل ممکن به او آسیب می‌رسانده و او را اذیت و آزار می‌کرده است.

سیتورا که به همراه همسر فعلی خود در کنفرانس مطبوعاتی حاضر شده بود گفته است: «متین در طول دوره ازدواجشان نیز یک تفنگ داشت و به او گفته بود که می‌خواهد افسر پلیس شود و با دوستان خود که افسر پلیس هستند با سلاح تمریم می‌کند».

پس از تیراندازی در اورلاندو، متین به عنوان مظنون اصلی حمله به پارتی شبانه همجنسگرایان مرد و کشته و زخمی شدن بیش از صد نفر معرفی شده است.

عمر متین

در میانه حملات او با شماره پلیس آمریکا تماس گرفت و به بیعت و حضور خود در گروه داعش اعتراف کرده بود.

همچنین در تماس گرفته شده با پلیس، متین همچنین به بمب‌گذاری‌های سال 2013 در مسابقات دوی ماراتون بوستون، عوامل آن تامرلان و ژوکار اشاره کرده است.

همچنین برای مدتی متین تحت نظر مقامات امنیت آمریکا بوده است، اما تحت بازپرسی و بررسی‌های ویژه قرار نگرفته است.

عمر متین

عمر متین پیش از انجام حملات اورلاندو دوبار مورد توجه اف‌بی‌آی قرار گرفته بود: بار نخست سال 2013 و وقتی که او در گفتگو با همکارانش اظهاراتی تنش‌زا را مطرح کرده بود، اما بار دوم سال 2014 و زمانی بود که او با یک عنصر رادیکال آمریکایی دیگر ارتباط یافت که در سوریه حملات انتحاری انجام داده بود.

در تمامی بازپرسی‌ها و بررسی‌های انجام شده، اف‌بی‌آی نهایتاً به تهدید نبودن عمر متین رای داده است. امری که درباره این تیراندازی و عامل آن شائبه‌هایی را به وجود می‌آورد.