همزمان با اقدام برخی بانکها در اجرای قانون آمریکایی تحریم حزب الله، به هدف در تنگنا قرار دادن مقاومت و مؤسسات و نهادهای خدماتی و اجتماعی آن و تأثیرگذاری بر آن در جامعه، یکی از طرفها تصمیم گرفت با انجام حمله‌ای تروریستی علیه بانک "لبنان و المهجر" وارد صحنه شود، تا مقاومت را به عنوان متهم نشان دهد؛ و پس از ماجرای تحریم، مقاومت را با فتنه محاصره کند.

* انفجار پس از اجرای قانونی آمریکایی تحریم

این انفجار زمانی روی داد که بعضی بانکها (و در رأس آنها بانک "لبنان والمهجر") با اجرای قانون آمریکایی تحریم مقاومت، علیه حزب الله وارد عمل شده اند. این درگیری مانند یک کشتی بدون ناخدا درجریان است. کشور فاقد رئیس جمهور است و دولت خودش را از بحران کنار کشیده و رئیس بانک مرکزی هم تا این لحظه به دلیل ناتوانی کاری انجام نداده است.

این انفجار پس از آن روی داد که نهادهای امنیتی اعضای هسته‌های وابسته به گروه تروریستی داعش را بازداشت کردند. افراد بازداشت شده اعتراف کرده‌اند که برای اجرای عملیات در بیروت علیه مؤسسات غیرنظامی و اماکن حضور مردم آماده می‌شدند. دو روز قبل هم اداره اطلاعات ارتش در نمابری به همه نهادهای امنیتی هشدار داد که اطلاعاتی دارد که نشان می دهد جبهه النصره به دنبال اقدامات تروریستی در منطقه بیروت – الحمرا است.

* جریان سازی در شبکه‌های اجتماعی در لبنان

پس از این انفجار، مانند هربار، موجی از اتهامات سیاسی با سوء استفاده از فضای سیاسی قبل از انفجار در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد.

* مواضع مسؤولان و شخصیت‌های لبنانی

"سعد الازهری" رئیس بانک لبنان و المهجر در اظهاراتی تأکید کرد: "کسی را در این انفجار متهم نمی کنیم و منتظر نتایج تحقیقات هستیم". اما "ولید جنبلاط" که ظاهرا بسیار احساس خطر کرده بود در اظهاراتی مدعی شد: "لبنان وارد زنجیرۀ انفجار بانکها شده است" و "اسرائیل نخستین طرفی است که از آن سود می برد، و حزب الله در آن متضرر می شود". جنبلاط افزود: "برخی طرفها به دنبال ضربه زدن به بانکهای لبنان هستند". جنبلاط همچنین در پاسخ به سؤالی گفته است که این حادثه اگر به صورت سریالی ادامه یابد، تأثیر آن بر لبنان، از ماجرای ترور رفیق حریری خطرناکتر خواهد بود. "نهاد مشنوق" وزیر کشور هم گفت: "این انفجار با انفجارهای قبلی همسان نیست و ارتباطی با آنها ندارد." اما "علی حسن خلیل" وزیر دارایی لبنان در تویتر خود اظهار داشت:" این انفجار ثبات همه بانکها و کل لبنان را هدف قرار داده است، و قطعا آن را محکوم می کنیم.

* انفجار در بیروت یک روز پس از هشدار سفارتخانه‌ها

موضوع قابل توجه این است که این انفجار یک روز پس از هشدار بعضی سفارتخانه‌های خارجی به اتباع خود درخصوص سفر به بیروت صورت گرفت.

السفیر هشدار داد، پیامهایی که این انفجار داشت، بسیار خطرناک است و ترکش‌های آن لبنان را به لرزه درآورد، و باعث شد بسیاری برای ارائه تفسیرهای مسموم دست به کار شوند.

* آسانترین تفسیر درباره انفجار

آسان ترین و سریعترین فرضیۀ آن است که حزب الله در پس پرده انفجار قرار دارد تا از این راه به بانکها درباره اجرای قانون آمریکایی تحریم مقاومت، هشدار دهد. درحالیکه با کمی دقت می‌توان به این نتیجه رسید، کسی که بانک را منفجر کرد بیش از دیگران به دنبال اجرای قانون آمریکایی تحریم است، و به دنبال آن است که از اختلاف بین بانکها و حزب الله سوء استفاده کند تا شکاف را بیشتر کند و با متهم جلوه دادن حزب الله افکار عمومی را علیه آن تحریک کند و به فتنه طایفه ای و مذهبی و بحران سیاسی دامن بزند و در نهایت زمینه را برای انتقال فتنه به داخل لبنان آماده کند.

* نخستین سوء استفاده عربستان از انفجار بیروت

بعضی رسانه های وابسته به دولتهای عربی در منطقه خلیج فارس در متهم کردن حزب الله تردیدی به خود راه ندادند، و مدعی شدند که حزب الله بانکها را به خطر انداخته است ... مدت کوتاهی پس از آن هم عربستان سعودی شعبۀ بانک الاهلی را بست و سپرده‌های مالی خود را خارج کرد که این امر تأثیر منفی مستقیمی بر بانکهای لبنان گذاشت.

با وجود فضاسازی ها، مشخص است که هدف اصلی این انفجار هم حزب الله لبنان است و هم بانکها، و ارائه هر تفسیر دیگر خواه به عمد باشد یا غیر عمد، به معنای خدمت به این جرم و سهیم شدن در اهداف آن است.

* جزئیاتی دربارۀ انفجار

"ابراهیم بصبوص" مدیر کل نیروهای امنیت داخلی لبنان نیز در توضیح انفجار بیروت گفت: در این انفجار، بمبی داخل یک گلدان در کنار دیوار چسبیده به ساختمان بانک لبنان و المهجر قرار داده شده بود، و نه داخل ساختمان، وزن بمب مذکور 15 کیلوگرم ارزیابی می شود.