پس از ماه ها اختلاف نظر میان کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، مقامات ارشد این کشور از تصمیم دولت باراک اوباما برای بسط حملات هوایی علیه گروه تروریستی طالبان در خاک افغانستان خبر دادند.

بنابر این گزارش، چندین مقام آمریکایی این افزایش اختیارات فرماندهان ارتش آمریکا برای هدف قرار دادن طالبان و حمایت بیشتر و بهتر از نیروهای دولتی افغانستان را تمایل بالای دولت باراک اوباما برای پیروزی در این جنگ توصیف کرده اند.

یک مقام وزارت دفاع امریکا که نخواست نامش فاش نشود گفت: این تصمیم اوباما می‌تواند مجوزی برای استفاده بیشتر از نیروی هوایی امریکا از جمله حملات هوایی بیشتر در افغانستان باشد.

وی افزود: بنا بر سیاست جدید امریکا، ژنرال "جان نیکلسون"، فرمانده امریکا در افغانستان قادر خواهد بود بنا به تشخیص خود دستور همراهی نیروهای آمریکایی با نیروهای عادی افغان را صادر کند در حالی که پیشتر نیروهای امریکایی تنها مجاز بودند با نیروهای عملیات ویژه افغانستان همراهی کنند.

به نوشته آسوشیتدپرس، در حال حاضر حدود 9800 نیروی نظامی آمریکایی در افغانستان بسر می برند اما تاکنون دستور دخالت آنان در نبردهای مستقیم صادر نشده است.

این تصمیم در پی تشدید تنش های اخیر در نتیجه ظهور مجدد عناصر تروریستی در خاک این کشور گرفته شده است.