این اقدام می تواند احتمالا زمینه را برای ساقط کردن رهبری که اپوزیسیون وی را مقصر رکود عمیق، تورم دو رقمی و جرائم روزافزون می‌داند فراهم سازد. به گزارش الجزیره، اداره ملی انتخابات (CNE) دیروز چهارشنبه پس از اینکه تومار اولیه 8/ 1 میلیون امضایی را رد کرد، کمپین 3/ 1 میلیون امضا را پذیرفت. در صورت پذیرش و تایید این امضاها، فرآیند طولانی درخواست وارد مرحله دوم می‌شود که طی آن 200 هزار نفر از این امضاکنندگان باید هویت خود را با ثبت اثر انگشت تایید کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تصمیم می‌تواند روند برگزاری رفراندوم درباره کوتاه کردن دوران ریاست جمهوری نیکولاس مادورو را وارد مرحله جدیدی کند.

 

براساس قانون اساسی، اپوزیسیون به چهار میلیون امضای دیگر هم نیاز دارد تا بتواند این رفراندوم را به مرحله اجرا درآورد. ونست بلو، نماینده اپوزیسیون می‌گوید: «براساس ارزیابی‌های ما، درخواست رفراندوم در اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر سال جاری می‌تواند برگزار شود.» به نوشته خبرگزاری فرانسه، مخالفان رئیس‌جمهوری ونزوئلا به دنبال برگزاری این رفراندوم پیش از 10 ژانویه 2017 هستند که این روند باعث می‌شود تا به‌جای انتقال قدرت به معاون مادورو، یک انتخابات دیگر برگزار شود. مخالفان مادورو هشدار داده‌اند که اگر دولت اجازه برگزاری این همه‌پرسی را ندهد،‌ کشور سقوط می‌کند؛ چراکه وی را مسوول رکود و کمبود مواد غذایی، دارویی و سوخت می‌دانند. الجزیره می‌نویسد یک نظرسنجی جدید نشان داد که تقریبا 70 درصد از ونزوئلایی‌ها خواهان پایان دوران زمامداری مادورو در سال جاری شده‌اند. مخالفان مادورو تلاش دارند تا پیش از 10 ژانویه کار مادورو را یکسره کنند. اپوزیسیون برای اعمال فشار بر مقام‌های انتخاباتی کشور تلاش کرد تا در مقابل مقر اداره ملی انتخابات تجمع تشکیل دهد. اما با پلیس ضدشورش روبه‌رو شدند. این سومین بار در روزهای اخیر است که پلیس از زور برای متفرق کردن معترضان استفاده می‌کند. معترضان خشمگین پلیس را خائن خطاب کرده و فریاد می‌زدند، «شما هم گرسنه هستید.» حدود 1000 معترض در این راهپیمایی شرکت داشتند و با در دست داشتن پرچم‌های ونزوئلا فریاد می‌زدند: «این دولت سقوط می‌کند.» این تظاهرات پس از آن شکل گرفت که معاون مادورو روز دوشنبه اعلام کرد هیچ رفراندومی در سال جاری میلادی برگزار نمی‌شود.

مخالفان می‌گویند این کشور که روزگاری یکی از غول‌های صادرکننده نفت بود در معرض انفجار قرار گرفته؛ زیرا بی‌کفایتی رهبران سیاسی این کشور را دچار ورشکستگی اقتصادی کرده است. به گزارش الجزیره، مقام‌های دولتی اجازه برگزاری رفراندوم نسبت به تداوم حاکمیت مادورو را نمی‌دهند. در دوره زمامداری وارث چاوز این کشور از کمبود شدید مواد غذایی، برق، دارو و سایر کالاهای اساسی در مضیقه بوده است. هنریکه کاپریلز، نامزد سابق ریاست جمهوری که رهبری فشار برای برگزاری رفراندوم را در دست دارد، ماه گذشته در مصاحبه‌ای گفته بود که مذاکره به دولت اجازه خرید زمان را می‌دهد. او افزود: تنها راه برای حل بحران از طریق رای است.

 

رفراندوم بی‌رفراندوم

به گزارش الجزیره، اردوگاه مادورو بارها اپوزیسیون را به فساد گسترده در «کمپین جمع آوری امضا» متهم کرده است. «آریستوبولو ایستوریز» معاون رئیس‌جمهور، روز دوشنبه اعلام کرد که «امسال هیچ رفراندومی نخواهیم داشت.» این سخن باعث تظاهرات معترضان شد. وقتی اعتراضات با سرکوب و حمله پلیس مواجه شد آنها با فریاد و شعار واکنش نشان می‌دادند. «ریچارد سالاس» یکی از معترضان که از کارگران دولتی است و در دست خود طومار بزرگی از کالاهایی داشت که از قفسه‌های سوپرمارکت‌ها ناپدید شد، می‌گفت: «ما اینجا هستیم تا مادورو را بیرون کنیم. ما خواهان تغییر در کشور هستیم. ما گرسنه‌ایم.» دولت مادورو به جای همکاری با اپوزیسیون در جهت حل مشکلات کشور یا در نهایت استعفا و سپردن امور به فردی کاردان، به فرافکنی متوسل شده و مخالفان را متهم می‌کند که بحران مصنوعی به وجود آورده و با دامن زدن به کمبودها درصدد بی‌ثبات کردن دولت هستند. با این حال، برآیند گزارش‌ها این است که احتمالا سال جاری پایان دوره زمامداری مادورو است. در غیر این صورت، بحران در این کشور گسترده‌تر شده، ناآرامی‌های اجتماعی و سیاسی تشدید می‌شود، جرم و جنایت و بزهکاری در حاشیه شهرها افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد یکی از آخرین سنگرهای سوسیالیسم و میراث چاوز به پایان راه نزدیک می‌شود. این کشور باید گام در مسیر اصلاح بگذارد یا پذیرای اعتراضات گسترده‌تر باشد.