با سفر 2.5 میلیون نفر به فرانسه برای تماشای مسابقات جام ملت های اروپا و افزایش احتمال حملات تروریستی، این کشور در حال آماده شدن برای مقابله با حملات احتمالی است.

 

مسئولان فرانسوی اظهار کرده اند حتی اگر تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از یک حمله تروریستی را انجام دهند، باز هم نمی توانند احتمال وقوع حملات را به صفر برسانند. 

 

در شهر پاریس، پلیس اظهار کرده به دلیل گستردگی مناطق نیازمند پوشش، ممکن است با ضعف مواجه شود و از دولت درخواست کرده تا مناطق گردهمایی بسیار شلوغ را در این دوره از مسابقات تعطیل کند. با وجود خطرات احتمالی، دولت فرانسه در این خصوص از خود تردید نشان داده است.

 

"برنار کازنو"، وزیر کشور فرانسه، به تازگی اظهار کرد: "ما باید حقیقت را به مردم فرانسه بگوییم. آمادگی صفر درصدی، برابر با ریسک 100 درصدی خواهد بود؛ اما آمادگی 100 درصدی به معنای ریسک صفر درصد نیست."

 

وی در سخنرانی جداگانه ای اظهار کرد: "من نمی توانم تضمین کنم که در طول مسابقات، با تروریست ها هیچ مواجهه ای نداشته باشیم."

 

دولت های آمریکا و انگلیس به شهروندانشان هشدار داده اند از مسابقات اروپا دوری کنند. آن ها رویدادهای ورزشی، مراکز رفت و آمد و مناطق شلوغ را اهدافی احتمالی برای حملات تروریستی خوانده اند.

 

نیروهای امنیتی فرانسه تاکنون بیش از 30 رزمایش در شهرهای مختلف برای مقابله با تهدیدات احتمالی برگزار کرده اند. 13 هزار نیروی امنیتی خصوصی نیز در آماده سازی برای مسابقات استخدام شده اند.

 

مسئولان امنیتی، بزرگ ترین اهداف احتمالی را محل تجمع طرفداران برای پخش مسابقات اعلام کرده اند. در معروف ترین این محل ها در پاریس، ممکن بیش از 90 هزار نفر است برای تماشای مسابقات حضور داشته باشند. این مناطق در طول مسابقات جام ملت های اروپا همیشه در حال پخش رقابت ها خواهند بود و اهدافی آسان برای تروریست ها محسوب می شوند.

 

نیروهای امنیتی با بازداشت یکی از عناصر اصلی حملات پاریس در بروکسل، از برنامه های احتمالی داعش برای مسابقات فرانسه آگاه شدند.

 

مسئولان فرانسوی، مسابقات جام ملت های اروپا را به عنوان آزمونی برای آمادگی فرانسه در برگزاری المپیک می دانند. آن ها باور دارند وقوع یک حمله تروریستی می تواند آسیب جبران ناپذیری به صنعت گردشگری و آینده این کشور وارد کند و حتی باعث شود فرانسه بخت خود را برای میزبانی المپیک 2024 از دست بدهد.

 

با وجود این که امنیت مسابقات به میزان قابل توجهی افزایش یافته و نیروهای امنیتی در مناطق شلوغ و عمومی حضور گسترده ای دارند، اطلاعات فعلی خبر از احتمال بالای وقوع حملات تروریستی دارد.

 

یکی از نگرانی های اصلی نیروهای امنیتی، وقوع حمله ای مشابه با حادثه چند ماه گذشته کنسرت باتاکلان در پاریس است. حادثه ای که در آن چند عنصر داعشی بیش از 90 شهروند فرانسوی را به قتل رساندند.