«مولود چاوش اوغلو» در پاسخ به اینکه آیا ترکیه در واکنش به همکاریهای واشنگتن با پ.ی.د به عنوان شاخه پ.ک.ک در سوریه، پایگاه اینجرلیک را به روی آمریکا خواهد بست؟ یاد آور شد، ترکیه پیشنهاد عملیات زمینی مشترکی را در منطقه منبیج سوریه به آمریکا داده بود که مورد موافقت قرار نگرفته است.

وزیر خارجه ترکیه گفت: گرچه آمریکا مدعی است نیروهای پ.ی.د به معارضان میانه روی (مورد حمایت ترکیه) حمله نخواهد کرد ولی پ.ی.د هرگاه فرصت پیدا می کند به معارضان حمله ور می شود. چون پ.ی.د در واقع در کنترل روسیه است. اما از سوی آمریکا نیز حمایت می شود.

چاوش اوغلو با انتقاد از به تعویق افتادن ارسال سامانه موشکی HIMARS آمریکا به ترکیه برای جلوگیری از حملات موشکی داعش به مناطق مرزی ترکیه گفت: متاسفانه واشنگتن به قولهای خود عمل نمی کند و نظامیان آن کشور می روند در سوریه آرم های پ.ی.د را به بازوی خود می بندند. این در شان هم پیمانی نیست.

وزیر خارجه ترکیه در حالی رد این پیشنهاد از سوی آمریکا را فاش می کند که واکنش های این کشور به همکاری های آمریکا با حزب اتحاد دموکراتیک سوریه – کردهای سوریه ( پ.ی.د ) در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر شب گذشته در ازمیر خطاب به طرفداران خود که در فرودگاه این شهر جمع شده بودند، آمریکا را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: سلاحهایی که در دست پ.ک.ک. است را آمریکا می دهد و به فتح الله گولن رهبر جماعت گولن که به تشکیل سازمان تروریستی برای براندازی دولت آنکارا متهم است، در آن کشور اقامت داده و از آن حمایت می کند.

اردوغان در روزهای گذشته نیز به دلیل آنکه نظامیان آمریکایی مستقر در سوریه از نشان مبارزین کرد بر روی لباس های خود استفاده کرده بودند انتقادت تندی را متوجه واشنگتن کرده بود.