صبح دیروز تجمع اعتراضی در پایتخت قرقیزستان و مقابل سفارت آمریکا در حال برگزاری بود و در آن وام‌گیرندگان خواستار تسهیل و حذف برخی وام‌ها به دلیل عدم توانایی مالی باز پرداخت این افراد از بانک‌هایی که با سرمایه آمریکایی و مدیریت این دولت در این کشور فعالیت می‌کنند، هستند.

به گفته برگزارکنندگان این تجمع، بانک‌های مذکور با سوءاستفاده از ناآشنایی برخی مردم با شرایط اخذ وام‌، این بانک‌ها مبالغی را به افراد با نرخ بهره 44 درصد و حتی در برخی موارد با آگاهی از عدم توانایی بازپرداخت آن واگذار کردند که این واقعیت زندگی تعداد زیادی از شهروندان قرقیزستانی را در معرض خطر ورشکستگی و نابودی قرار داده است.

«کوبان چارایف» کارشناس علوم اقتصادی و برگزارکننده این تجمع در سخنرانی خود در این تجمع اظهار داشت: برگزاری این تظاهرات یک گام در راه حل مشکلات مالی مردم زحمت‌کش قرقیزستان است و امیدواریم ابراز نارضایتی در این مراسم موجب ایجاد کمیسیون بین‌المللی جهت بررسی فعالیت بانک‌ها و تحقیق در مورد تمام موارد صدور وام بیانجامد ضمن آنکه معترضین خواستار بازخواست از بانک‌های مذکور به خاطر فشار بر مردم در دادگاه‌های بین‌المللی هستند.

تاکنون سفارت آمریکا در این مورد واکنشی نداشته است.

در تجمع مقابل سفارت آمریکا در قرقیزستان در ساعات اولیه برگزاری حدود 600 نفر از وام‌گیرندگان در این تجمع حاضر شدند و این تعداد در حال افزایش نیز هست.