نشست سران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به جی هفت امروز پنجشنبه در منطقه ایسه - شیما در ژاپن در حالی افتتاح شد که واگرایی سیاست های اقتصادی در میان کشورهای عضو و برپایی اعتراضات در اوکیناوا بر ضد حضور نظامی آمریکا، این نشست را تحت الشعاع قرار داده است. 

‌ شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در آغاز این اجلاس از رهبران جی هفت دعوت کرد ابتدا از معبد بزرگ ایسه که به اعتقاد ژاپنی ها منشا فرهنگ کشورشان به شمار می رود ، دیدن کنند. 

به اعتقاد ناظران سیاسی ، دستور کار آبه برای برگزاری این اجلاس با اصول قانون اساسی ژاپن یعنی جدایی دین از سیاست مغایرت دارد.  شینزو آبه متهم است که از زمان تصدی قدرت در اواخر سال 2012 تلاش می کند تا فرقه شینتو را احیا کند که دین رسمی این کشور در دوران امپراتوری ژاپن از سال 1868 تا 1945 به شمار می رفت.

رهبران جی هفت در این اجلاس درباره مسائلی مانند اقتصاد جهانی، مبارزه با تروریسم ، تغییرات آب و هوایی و مسائل مربوط به انرژی مذاکره و تبادل نظر می کنند. 

دیروز حدود چهار هزار ژاپنی با تظاهرات در برابر پایگاه هوایی کانه دای آمریکا   در جزیره اوکیناوا ، به قتل یک زن ژاپنی به دست یک پیمانکار سابق نیروی دریای آمریکا اعتراض کردند.