«مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه حاضر نشد نظر آمریکا در خصوص گروه تروریستی احرارالشام را ابراز کند.

یکی از خبرنگاران زن حاضر در سالن کنفرانس خبری از تونر پرسید که آیا آمریکا بر گروه «احرار الشام» برای پایبند ماندن به آتش‌بس فشار می‌آورد یا نه.

تونر پاسخی کلّی داد و گفت که آمریکا از همه گروه‌های معارض می‌خواهد که به آتش‌بس پایبند باشند.

آمریکایی‌ها گروه‌های معارض سوریه را به 2 گروه معارض و تروریست تقسیم‌بندی کرده‌اند؛ این تقسیم‌بندی البته مخالفانی جدی مانند روسیه دارد.

خبرنگار زن گفت که اعضای احرارالشام چند روز پیش در روستای الزهراء، زنان را کشته و در حال لگد کردن جسد آنان، عکس گرفته‌اند؛ وی پرسید که آیا با این حال باز هم آمریکا این گروه را یک گروه معارض می‌داند؟

تونر پاسخ داد: «من از این ماجرا اطلاعی ندارم و می‌توانم در خصوص آن تحقیق کنم.» وی سپس با لحنی کم‌سابقه در کنفرانس خبری وزارت خارجه آمریکا گفت: «شما به دنبال چه چیزی هستید؟»

خبرنگاران دیگر سوالات دیگری پرسیدند ولی با به پایان رسیدن کنفرانس خبری، همان خبرنگار زن تونر را خطاب قرار داد و گفت: «من نمی‌خواستم این عکس (لگدمال شدن جسد زنان) را نشان دهم چون محتوای آزاردهنده دارد ولی حالا این عکس را نشان می‌دهم؛ احرارالشام می‌گفت این زن‌ها را در میدان نبرد کشته ولی مشخص شد که آنها را در خانه‌هایشان کشته است. چرا باید این گروه که آتش‌بس را نقض می‌کند از مزایای آتش‌بس بهره‌مند شود؟»

تونر نگاهی به عکس کرد و پاسخ داد: «ما از همه گروه‌های معارض می‌خواهیم که به آتش‌بس پایبند باشند.»

تونر در این کنفرانس خبری از عدم اعمال فشار بر دولت سوریه از جانب ایران و روسیه برای پایبند ماندن ارتش این کشور به آتش‌بس هم انتقاد کرد.