رویال داچ شل،( ‏Royal Dutch Shell‏)، شرکت نفتی هلندی-انگلیسی اعلام کرد بازار نفتی جهان در آینده با کسری عرضه مواجه خواهد شد.‏ 

 

پایین بودن قیمت نفت در بازارهای جهانی مصرف کنندگان را تشویق کرده است تا در مقیاسی گسترده نفت ارزان قیمت برای خود بخرند اما شرکت های نفتی وفعال در امور انرژی با توجه به اینکه قیمت نفت در بازارهای جهانی درآمد و میزان سود دهی آنها را به شدت کاهش داده است سرمایه گذاری های خود را در بخش های اکتشاف؛ تولید و زیرساخت های نفتی کاهش داده اند و این امر در دراز مدت تولید نفت را در سطح جهان کاهش خواهد داد. کاهش تولید نفت نیز باعث خواهد شد تا عرضه نفت به بازار جهانی در آینده با کسری مواجه شود.

 

پیش بینی های این شرکت نفتی که در زمره شش شرکت بزرگ نفتی جهانی قرار دارد حاکی از آن است که شرکت های نفتی در آینده نمی توانند پاسخگوی تقاضای جهانی برای نفت باشند.
قیمت نفت در بازارهای جهانی از ماه ژوئن ‏سال ‏‏2014 یعنی از زمانی که قیمت هر بشکه آن حدود ‏‏100 دلار بود‏ تاکنون حدود نیمی از ارزش خود ‏را ‏به علت فراوانی عرضه نفت به بازار جهانی ‏از ‏دست داده است.

 

"جان هوفمایستر" رئیس شرکت نفتی هلندی-انگلیسی رویال داچ شل در این باره می گوید ما نمی توانیم برای تامین نیازهای نفتی در سطح جهان در آینده یعنی در فاصله پنج تا 10 سال دیگر نفت تولید کنیم.

 

وی افزود در سال های آینده مصرف کنندگان نفت به حدود 94 تا 95 میلیون بشکه نفت در روز نیاز دارند. اینکه اکنون قیمت نفت در بازارهای جهانی ‏پایین آمده است باعث شده است تا آنها نیازشان به نفت بیشتر شود.

 

این مدیر نفتی پیش بینی کرد که در نهایت بازار نفتی با قیمت نسبتا بالایی به توازن خواهد رسید. 

 

پایین آمدن قیمت نفت در بازارهای جهانی ‏و کاهش سود دهی شرکت ها در بازار جهانی باعث شده است که بسیاری از شرکتهای نفتی جهان از میزان سرمایه گذارهای خود در بخش نفت و گاز بکاهند. به طوری که  شرکت بزرگ نفتی جهانی موسوم به میجرها 
(بی‌پی،شورون،اکسان‌موبیل،رویال داچ شل،توتال،استات اویل و انی) در مجموع 144 میلیارد و 800 میلیون دلار امسال در بخش های نفتی سرمایه گذاری کنند. حال آنکه همین شرکت ها در سال گذشته 66 میلیارد و 700 میلیون دلار بیشتر سرمایه گذاری کرده بودند.