«جان ساورز» رئیس سابق سازمان جاسوسی خارجی (MI6) انگلیس در گفت‌وگو با شبکه «سی ان ان» اعلام کرد که مسکو و تهران در مقایسه با غرب در فرایند مذاکرات صلح سوریه، جایگاه قدرتمندتری دارند.

ساورز تصریح کرد: «در هر فرایند سیاسی، حقیقت‌های موجود دیکته می‌کند که چه کسی در میز مذاکره اهرم را در اختیار دارد. و این حقیقت که روسیه مداخله کرد و ایران مداخله کرده است و غرب مداخله نکرده است، به مفهوم آن است که ضرورتاً در هر مذاکراه سیاسی (درباره سوریه) روس‌ها و ایران بیش از اروپا و آمریکا در جایگاه بسیار قدرتمندتری قرار دارند».

گروه بین‌المللی پشتیبانی از سوریه در نوامبر 2015، بعنوان یک قالب بین‌المللی برای حل بحران سوریه تشکیل شد. روسیه و آمریکا ریاست مشترک این گروه را برعهده دارند که شامل ایران و 15 کشور دیگر و همچنین سازمان ملل، اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا نیز می‌شود.

مذاکرات صلح سویه در ژنو شامل نمایندگانی از دولت سوریه و هیأتی از معارضان این کشور از جمله برخی گروههای افراطی همچون جیش‌الاسلام نیز می‌شود.

بنا به گزارش اسپوتنیک، شبه‌نظامیان جیش‌ الاسلام به استفاده از سپرهای انسانی، کشتار جمعی، آدم‌ربایی و استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم هستند و این در حالی است که نمایندگانی از این گروه همچنان در مذاکرات صلح سوریه مشارکت دارند.

در روز 11 ماه مه، آمریکا به همراه انگلیس و فرانسه، پیشنهاد روسیه در شورای امنیت سازمان ملل در خصوص افزودن جیش‌الاسلام به لیست سازمانهای تروریستی را وتو کردند.

«استفان کلی» پیمانکار سابق سیا به شبکه «راشاتودی» اعلام کرد که غرب با عدم به رسمیت شناختن جیش‌الاسلام به عنوان یک گروه تروریستی، در واقع فرایند صلح سوریه را در معرض خطر قرار می‌دهند و ممکن است این مذاکرات از مسیر خود منحرف شود.

وی تصریح کرد: «عدم تمایل غرب برای به کار بردن لفظ سازمان تروریستی برای جیش‌الاسلام، تهدیدی برای راه‌حل صلح‌آمیز (موضوع سوریه) است. این گروه میانه‌رو نیست زیرا غیرنظامیان را به قتل می‌رساند».

بنا به گفته وی، نمایندگان جیش‌الاسلام باید از مذاکرات حذف شوند و توضیح داد: «آنها قاتل هستند. آنها شبه‌نظامیانی هستند که نمی‌توانند نماینده مردم سوریه باشند. آنها نسل‌کشی می‌کنند».