پس از آنکه پارلمان ترکیه با طرح جنجالی تغییر قانون اساسی و لغو مصونیت قضایی نمایندگان حامی پ‌ک‌ک موافقت کرد، حزب دموکراتیک خلق به شدت به این اقدام اعتراض کرد.

بر اساس گزارش رویترز، «صلاح‌الدین دمیرتاش» رئیس حزب دموکراتیک خلق‌ها اولین چهره سیاسی ترکیه بود که به این ماجرا واکنش نشان داد و گفت که این اقدام «ضربه‌ای به خواست ملت است که نمی‌توان آن را در قالب دموکراسی قبول کرد.»

حزب دمیرتاش، شاخه سیاسی پک‌ک محسوب می‌شود. اپوزیسیون طرفدار کردها هشدار داد این اقدام پارلمان منجر به افزایش خشونت شده و سرکوب دموکراسی است.

پارلمان ترکیه با موافقت 373 و مخالفت 138 نماینده از بین 550 نماینده، طرح لغو مصونیت نمایندگان حامی «پ.ک.ک» و گروه‌های تروریستی دیگر را به تصویب رساند.

«رجب طیب اردوغان»‌ رئیس جمهور ترکیه، حزب دموکراتیک خلق‌ها حامی کردها را که سومین حزب بزرگ در پارلمان ترکیه است، متهم به حمایت از پ.ک.ک کرده و آن را شاخه سیاسی این گروه تروریستی می‌داند.

مخالفان اردوغان می‌گویند، لغو مصونیت قضایی جزئی از استراتژی وی برای از بین بردن این حزب در پارلمان و تقویت وضعیت حزب «عدالت و توسعه» حاکم است.

در همین راستا، «صلاح الدین دمیرتاش» از رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها ترکیه گفته است: «لغو مصونیت قضایی خشونت را افزایش خواهد داد و دموکراسی خفه خواهد کرد».