بشورای استان کربلا سه شنبه گذشته طرح ویژه امنیتی این مراسم مهم را که پس از اربعین حسینی بزرگترین تجمع زایران حسینی در کربلای معلا به شمار می رود، به تصویب رساند.

معاون اول استاندار کربلا در اظهاراتی گفته است که بیش از 30 هزار نفر از عناصر امنیتی از جمله نیروهای مردمی معروف به 'الحشد الشعبی' در این طرح ویژه مشارکت می کنند.

'جاسم الفتلاوی' اضافه کرد که سال گذشته تعداد زایران، چهار میلیون نفر بود که امسال انتظار می رود این رقم بیشتر شود.

به گفته وی، در زیارت سالروز میلاد امام عصر (عج) بر خلاف زیارت اربعین حسینی که زوار در طول 10 روز وارد کربلا می شوند، در زیارت نیمه شعبان همه زایران ظرف مدت یک روز (در 15 شعبان) در کربلا تجمع می کنند.

شورای استان کربلا به همین مناسبت روزهای یکشنبه و دوشنبه آینده (مصادف با نیمه شعبان در عراق) را تعطیل رسمی در این استان اعلام کرد.

همسو با آن، برخی استان های مرکز و جنوب عراق دوشنبه آینده را در استان هایشان تعطیلی رسمی اعلام کرده اند.

وزارت آموزش و پرورش عراق نیز تمامی امتحانات سوم راهنمایی را که همزمان با زیارت نیمه شعبان شده، به پس از مراسم زیارت، موکول کرده تا به دانش آموزان فرصت مشارکت در این مراسم مهم را داده باشد.

همزمان اداره بهداشت استان کربلا اقدام به ایجاد پست های بهداشتی در مناطق مختلف این شهر برای خدمات رسانی بهتر به زایران کرده و 50 درصد تخت های بیمارستان ها و مراکز درمانی در این استان را برای پذیرش فوریت های پزشکی، آماده کرده است. 

'صباح الموسوی' مدیر کل بهداشت کربلا گفته است که طرح بهداشتی کربلا با هماهنگی وزارت بهداشت، استانداری، شورای استان و فرماندهی عملیات امنیت منطقه فرات مرکزی و تولیت های عتبات حسینی و عباسی اجرا می شود.

به گفته وی، در این راستا 31 پست بهداشتی، 98 دستگاه خودروی فوریت های پزشکی در داخل و محورهای حرکت زائران مستقر خواهند شد و علاوه بر آن 25 تیم بهداشتی نیز بر مواد غذایی و نوشیدنی که به زوار تقدیم می شود، نظارت می کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت عراق نیز در همین خصوص اعلام کرد که این وزارتخانه تمامی تدابیر لازم امنیتی و درمانی و پیشگیری برای خدمات رسانی مناسبت به زایران نیمه شعبان را فراهم کرده است.

احمد الردینی در بیانیه ای افزود: مرکز فوریت های پزشکی 25 خودروی فوریت پزشکی از اداره بهداشت کاظمین به کار گرفته، 60 خودرو در مسیرهای منتهی به کربلا و 20 خودرو نیز در استان های کربلا و بابل مستقر کرده است.

وی ادامه داد که مرکز ملی خون وابسته به وزارت بهداشت، کیسه های خونی لازم را فراهم کرده و به صورت 24 ساعته آماده پذیرش داوطلبان اهدای خون است.

از طرفی در استان بابل که در جوار کربلا واقع شده و مسیر حرکت مهم زایران از بغداد به سمت کربلا است، برای پیشگیری از حملات تروریستی احتمالی به زوار، تدابیر امنیتی ویژه ای برای این مراسم در این استان فراهم آمده است.

مدیر کل راه آهن منطقه جنوب عراق نیز گفت که حرکت قطارها از بصره به کربلا از دیروز چهارشنبه برای انتقال زایران به شهر مقدس کربلا آغاز به کار کرده است.

'هادی شلال' افزوده است که از دیروز چهارشنبه تا یکشنبه آینده زایران به صورت روزانه با قطار از بصره به کربلا و بالعکس انتقال داده می شوند و از روز یکشنبه تا بعد از مراسم نیمه شعبان بیش از یک قطار در روز بین دو استان به حرکت در خواهد آمد.

وزارت حمل و نقل عراق تمامی خودروهای جمعی خود را برای نقل و انتقال زایران به خدمت گرفته و همزمان برخی وزارتخانه ها و نهادهای دولتی در طرح نقل و انتقال زایران مشارکت خواهند کرد.

این درحالی است که تولیت آستان مقدس عباسی (ع) برای تمامی علاقه مندان مشارکت در زیارت نیمه شعبان که به هر دلیل قادر به شرکت در این مراسم معنوی نیستند، طرح زیارت نیابی را به اجرا گذاشته است.

بر اساس این طرح، علاقه مندانی که قادر به شرکت در زیارت نیمه شعبان نیستند با مراجعه به سایت تولیت آستان عباسی نام خود و کشورشان را ثبت کرده و خود تولیت عباسی متولی زیارت نیابی از شخص مربوطه خواهد شد.