باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه در مراسم اعطای مدارک تحصیلی دانشجویان  در دانشگاه راتگرز در نزدیکی نیویورک  از عوامفریبی نامزد جمهوریخواهان برای راه یافتن به کاخ سفید بدون ذکر نام وی انتقاد کرد.

باراک اوباما از دانشجویان خواست تا درباره دوره طلایی فرضی آمریکا تاسف نخورند و با اشاره به تبعیضات نژادی ، فقر یا جایگاه زندان در جامعه  اعلام کرد: دوره خوب گذشته اینقدرها هم خوب نبوده است.» 

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت :« جهان بیش از پیش با هم مرتبط شده است.» وی افزود:« ساختن دیوار چیزی را تغییر نخواهد بود.»

اوباما به این ترتیب پیشنهاد نمادین دونالد ترامپ را برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک به تمسخر گرفت.

باراک اوباما بدون نام بردن از این نامزد جمهوریخواه خاطر نشان کرد هیچ دیواری نمی تواند همه گیری های زیکا یا ابولا را متوقف کند یا مشکلات رقابت پذیری مرتبط با جهانی شدن را حل وفصل کند.

رئیس جمهوری آمریکا افزود:« این مسئله اقتصاد ما را تقویت نخواهد کرد و امنیت ما را بهبود نخواهد بخشید. منزوی کردن یا انکار کردن مسلمانان یا توصیه به اینکه با آنان باید طور دیگری در مرزها رفتار کرد ، این مسایل نه فقط با ارزش های ما بلکه با آنچه هستیم، در تضاد است .»

اوباما گفت:« این مسایل با اینکه رشد ما ، نوآوری های ما ،همواره نشات گرفته از توان ما برای جذب بهترین های چهار گوشه جهان است، مغایرت دارد.»

رئیس جمهوری آمریکا سپس از سیاستمدارانی که به گفته وی  به اسم سیاست، علم و منطق را رد می کنند، انتقاد کرد. وی گفت:« در سیاست مانند زندگی ،‌جهل یک فضیلت نیست.»