روزنامه دیلی میل درگزارشی از نقش سازمان سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) در بازداشت «نلسون ماندلا» و زندانی شدن بلند مدت او خبر داده است.

نِلسون رولیهلاهلا ماندِلا (زاده ۲۶ تیر ۱۲۹۷ برابر با ۱۸ ژوئیه ۱۹۱۸ - درگذشته در ۱۴ آذر ۱۳۹۲ برابر با ۵ دسامبر ۲۰۱۳) نخستین رئیس جمهور آفریقای جنوبی است که در انتخابات دموکراتیک عمومی برگزیده شد. وی پیش از ریاست جمهوری از فعالان برجستهٔ مخالف آپارتاید در آفریقای جنوبی و رهبر کنگره ملی آفریقا بود.

ماندلا در طول ۲۷ سال زندان، که بیشتر آن را در یک سلول در جزیره روبن سپری کرد، مشهورترین چهره مبارزه علیه آپارتاید در آفریقای جنوبی شد. گرچه رژیم آپارتاید و ملت‌های طرفدار آن وی و کنگره ملی آفریقا را کمونیست و تروریست می‌دانستند، مبارزه مسلحانه بخشی جدایی‌ناپذیر از مبارزه علیه آپارتاید بود. ماندلا پس از آزادی از زندان در سال ۱۹۹۰، سیاست صلح‌طلبی را در پیش گرفت، و این امر منجر به تسهیل انتقال آفریقای جنوبی به سمت دموکراسی‌ ای شد که نماینده تمامی قشرها مردم باشد.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط دیلی میل، ماندلا در سال ۱۹۶۲ در زمان انجام مبارزات خود بازداشت شد و این بازداشت با توجه به اطلاعاتی که یک مامور آمریکایی در اختیار مقامات آفریقای جنوبی گذذاشته شده بود انجام گردید.

در آن زمان یکی از عوامل سیا به نام «دونالد ریچارد» ماندلا رو لو داده است. به گفته ریکارد، ماندلا یک کمونیست قسم خورده بوده و باید متوقف می‌شد.

 ریچارد که آن زمان رسما به عنوان معاون کنسول آمریکا در دوربن کار می‌کرد، می‌گفت که ماندلا خطرناکترین کمونیست خارج از اتحاد جماهیر شوروی بوده است.

این مامور مخفی آمریکا فهمیده بود که ماندلا می‌خواهد از دوربن به ژوهانسبورگ برود و وی این اطلاعات را در اختیار نیروهای پلیس آفریقای جنوبی گذاشته بود. ماموران هم پس از طراحی نقشه‌ای، خودروی وی را در جاده متوقف کردند و پس از شناسایی، وی را بازداشت کردند.