«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی در دهمین نشست فرماندهان ارتش کشورهای حوزه بالکان با بیان این که مبارزه ای که ما با داعش در حال انجام آن هستیم از سوی هیچ کشوری انجام نمی شود، مدعی شد که تا کنون  ۳ هزار نفر از اعضای گروه تروریستی داعش در عملیات نیروهای مسلح ترکیه کشته شده‌اند.

وی گفت: مسئله سوریه با توجه به نتایج و بازتاب هاى آن، دیگر از حالت یک مسئله داخلى و حتی منطقه ای خارج و تبدیل به یک تهدید جهانی شده است.

اردوغان با انتقاد از سیاست های اروپا در قبال بحران مهاجران گفت: ما به ۳ میلیون شهروند سوری و عراقی که از جنگ داخلی در کشورشان فرار کرده‌اند، پناه دادیم و تاکنون از بودجه ملی کشورمان، بیش از ۱۰ میلیارد دلار هزینه کرده ایم. این مبلغ فقط مربوط به موارد بودجه دارای صورتحساب است. علاوه بر اینها، کمک هاى سازمانهای مردم نهاد و شهرداری های ترکیه نیز هست که وقتی همه آنها را یکجا محاسبه کنیم این رقم بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار خواهد شد.

وی که کشورش متهم به حمایت از برخی گروه های تروریستی در سوریه است برخی متحدان غربی خود را به حمایت از تروریسم متهم کرده و گفت: به خوبی می دانیم که سلاحهای گروه تروریستی داعش متعلق به کدام کشور اروپایی است. حتی وقتی به بسیاری از دوستان مان گفتیم که اشتباه می کنید، این هواپیماها را در اینجا فرود نیاورید، گفتند که خوب، فلان منطقه در حال سقوط است و ما به همین دلیل این کار را می کنیم. متاسفانه نیمی از کمک های ارسالی همین افراد، به داعش و نیم دیگر ان نیز به دست گروه پ.ی.د رسیده است.