پیروزی برنی ساندرز بر هیلاری کلینتون در انتخابات اولیه ایالت ویرجینیای غربی در شرایطی است که دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوریخواهان نیز توانسته است در انتخابات اولیه این ایالت و ایالت نبراسکا به پیروزی دست یابد.

ترامپ شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: این یک افتخار بزرگ است که هم در ایالت ویرجینیای غربی و هم نبراسکا با این اختلاف زیاد به پیروزی دست یافته ام.

پیش از انتخابات روز سه شنبه، نظرسنجی ها نشانگر پیشتازی ساندرز در ویرجینیای غربی بود و به همین علت پیروزی وی به نوعی غیر منتظره به شمار نمی رفت. به نظر می رسد ساندرز تصمیمی برای کناره گیری از رقابت های انتخاباتی تا زمان برگزاری نشست دموکراتها در ماه جولای نخواهد داشت.

ساندرز نیز در جمع حامیان خود گفت: ویرجینیای غربی یک ایالت متعلق به طبقه کارگر است و مانند بسیاری از ایالت های دیگر این کشور شامل اورگون، قشر کارگر در حال آسیب دیدن است. چیزی که مردم ایالت ویرجینیای غربی امشب اعلام کردند و من معتقدم که مردم ایالت اورگون نیز هفته آینده آن را اعلام خواهند کرد، این است که ما به یک اقتصاد نیاز داریم که برای همه باشد نه فقط برای یک درصد.

در واقع ساندرز از پیروزی در ایالت ویرجینیای غربی به عنوان یک دلیل منطقی استفاده کرده است تا در رقابت های انتخاباتی باقی بماند. کمتر از 15 دقیقه بعد از پایان رای گیری، ساندرز با ارسال ایمیلی به حامیان خود پیروزی اش را اعلام کرد و از آنها درخواست کمک مالی برای ادامه رقابت های انتخاباتی در ایالت های کنتاکی و اورگون را داشته است.

نظرسنجی ها نشان می دهد که احتمال پیروزی ساندرز در انتخابات اولیه ایالت اورگون و کنتاکی و واشنگتن نیز وجود دارد. کلینتون نیز قصد دارد در انتخابات اولیه 3 ایالت مذکور روابط خود با قشر کارگر را بهبود بخشد و از این مساله برای رقابت نهایی با ترامپ استفاده نماید.

کلینتون قصد دارد با ارائه پیشنهاداتی در زمینه تغییر قانون مالیات با هدف کمک به خانوارها در هزینه های مراقبت از کودک، گوی سبقت را از ساندرز و در نهایت ترامپ برباید.

کلینتون قصد دارد فردا پنجشنبه به کنتاکی سفر کند تا رقابت های انتخاباتی خود را ادامه دهد. حامیان کلینتون در رقابت های انتخاباتی خود به شدت از طرح مالیاتی ترامپ انتقاد کرده اند و آن را برای اقتصاد آمریکا خطرناک می دانند.

دونالد ترامپ نیز اکنون زمینه لازم برای نامزدی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری را به دست آورده است. ترامپ نیز از سوی مقابل حملات و انتقادات خود علیه کلینتون را تشدید کرده است. وی از سیاست خارجی کلینتون، قراردادهای تجارت بین المللی و حمایت وی از جنگ عراق به شدت انتقاد کرده است.