مهمت گورمز، رئیس سازمان دیانت ترکیه در جریان نشستی با مالک الشعار، مفتی طرابلس و شمال لبنان که در آنکارا برگزار شد گفت: اگر به خاطر فساد طولانی مدت افغانستان نبود، طالبان و القاعده پدیدار نمی‌شدند و اگر به خاطر فساد عراق نبود، داعش یا دیگر گروه‌های افراطی وجود نداشتند. 

وی افزود: اما بااینکه این گروه‌ها شورش کرده‌اند، جهان اسلام باید به اقداماتی که لازم است برای حفاظت از ذهنیت کودکان مسلمان انجام شود، پناه ببرد. 

اگرچه داعش در سال 2014 میلادی با تصرف بخش وسیعی از خاک عراق و سوریه در عرصه بین المللی پدیدار شد، اما ریشه این سازمان تروریستی به حمله آمریکا در سال 2003 میلادی به عراق باز می‌گردد. 

گورمز با اشاره به موج کنونی ناآرامی‌ها و اقدامات تروریستی در جهان اسلام گفت: اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که تنها حرف زدن فایده‌ای ندارد. نهادهای مذهبی باید نقش پررنگ‌تر و بزرگتری را برای نجات مردم از ایدئولوژی‌های سازمان‌های تروریستی ایفا کنند. 

وی معتقد است، "شبکه‌های قاتل" به ناآرامی ها و تروریسم دامن زده‌اند. 

گورمز در خصوص ابهامی که در مورد فتوا در جهان اسلام رخ داده گفت: فتوا یک دستور مذهبی اسلامی است که از سوی روحانیون صادر می‌شود. فتواهایی که به این اقدامات تروریستی مشروعیت می‌بخشند، هیچ زمینه‌ای در اسلام ندارند. 

مالک الشعار نیز به نوبه خود گفت: سازمان تروریستی داعش ایجاد شده تا چهره پاک اسلام را آلوده کند.