به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مذاکرات صلح یمن که در کویت جریان دارد روز شنبه (دیروز) با چالش جدیدی رو به رو شده است.

تعیین تکلیف ریاست جمهوری و توقف حملات هوایی عربستان از جمله موضوعاتی است که در نشست روز گذشته مطرح شده و روند گفت‌وگوها را کُند کرده است.

روزنامه کویتی «الرأی»، نوشته «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده سازمان ملل در پرونده یمن تلاش می‌کند دیدگاه‌های دو طرف مذاکره کننده را درباره مسائل سیاسی، امنیتی، عقب‌نشینی، خلع سلاح و پرونده‌های اسرا به هم نزدیک کند تا استراتژی کلی شکل گیرد و به این ترتیب پیشرفت همه جانبه‌ای در مذاکرات به منظور رسیدن به راهکار مستحکم حل بحران یمن ایجاد شود.

طرف سعودی حاضر نیست حملات را متوقف کند

در حالی که انصارالله و ارتش یمن درگیری‌ها در «تعز» را متوقف کرده‌اند در جلسات روز گذشته از اسماعیل ولد الشیخ خواسته‌اند هیأت «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن موسوم به هیأت ریاض را مجاب کند که حملات هوایی ائتلاف سعودی به دیگر مناطق یمن متوقف شود اما هیأت ریاض مطرح شدن این مسأله را تلاش انصار الله برای خروج از چارچوب بحث عنوان کرده‌اند.

یک عضو هیأت ریاض برای مقصر جلوه دادن هیأت میهنی یمن، به روزنامه کویتی الرأی گفته هیأت انصار الله و کنگره مردمی تلاش می‌کنند به نقاطی بازگردند که پیشتر از آنها عبور شده و به این ترتیب از حرکت در مسیر «پیشرفتی» که حاصل شده بود سر باز می‌زنند.

در حالی که عربستان ادعا می‌کند حملات هوایی به شبوه و حضرموت در جنوب یمن برای مقابله با القاعده است؛ اما شمار زیادی از غیرنظامیان یمنی در این مناطق مورد هدف حملات هوایی عربستان قرار گرفته‌اند در همین راستا هیأت انصار الله اعلام کرده عربستان باید حملات خود را غیرنظامیان یمنی در شبوه و حضرموت متوقف کند.

در همین راستا هیأت میهنی یمن (انصار الله و کنگره مردمی) اعلام کرده که هرگز در طول مذاکرات تهدید نکرده که مواضع طرف مقابل را هدف قرار دهد اما نیروهای ارتش یمن در تعز، مأرب و بیضاء از خود در برابر حملات شبه نظامیان وابسته به عربستان دفاع خواهند کرد.

انصارالله تأکید کرده که هر کدام از طرف‌های مذاکره کننده در طول گفت‌وگوها سقف مطالبات خود را عنوان می‌کنند اما انصار الله آمادگی این را دارد که اگر از طرف مقابل حسن نیتی مشاهده کند از برخی مطالباتش عقب نشینی کند.

عبدالسلام: دولت آینده یمن باید دولت قانون و حاکمیت ملی باشد

محمد عبدالسلام سخنگوی انصار الله نیز در صفحه توییتر خود نوشت دولتی باید در مرحله بعدی مسئولیت را بر عهده داشته باشد که بر اساس قانون و حاکمیت ملی باشد و در چارچوب مفهوم مشارکت وتوافق در نهاد اجرایی فعالیت کند.

منبع نزدیک به سازمان ملل: مذاکرات ادامه می‌یابد

در حالی که برخی رسانه‌ها از تعلیق گفت‌وگوهای صلح یمن در کویت خبر داده بودند؛ یک منبع نزدیک به ولد الشیخ اعلام کرده است که اختلاف نظر در جریان گفت‌وگوها یک مسأله طبیعی است.

از سوی دیگر و برای پایان دادن به گمانه‌ زنی‌ها ولد الشیخ اعلام کرد که گفت‌وگوهای صلح یمن روز یکشنبه (امروز) نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

وی تأکید کرده گفت‌وگوهای مستقیم دو جانبه برای طرح و بررسی موضوعاتی با اهمیت مشترک باید با مشارکت دو طرف بررسی شود تا با وجود چالش‌ها پیشرفت حاصل شود؛ بر همین اساس ولد الشیخ از دو طرف یمنی خواسته آرامش داشته باشند و با عقلانیت منافع ملت یمن را در اولویت قرار دهند.

فرستاده سازمان ملل در پرونده یمن همچنین تأکید کرد که طرف‌های یمنی دیروز موضوعات مختلفی مربوط به تحولات میدانی و مسأله ساز و کار اعمال آتش‌بس را بررسی کرده‌اند.

روز گذشته عبدالملک مخلافی سخنگوی هیأت ریاض، انصار الله و کنگره مردمی را به کارشکنی در گفت‌وگوها متهم کرده بود و گفته بود: انصار الله قصد صلح ندارد.

مذاکرات صلح یمن از 21 ماه گذشته (آوریل) در کویت آغاز شده اما به دلیل متوقف نشدن حملات عربستان، با کندی و مشکلات متعدد پیش می‌رود.