گروه تروریستی داعش به تازگی موج جدیدی از فروش آثار باستانی غارت‌شده از سوریه را آغاز کرده است. این گروه تروریستی با شناسایی مجموعه‌داران بزرگ آمریکایی و اروپایی، آثار باستانی غارت‌شده از سوریه را از طریق ترکیه به آن‌ها می‌فروشد. بخش زیادی از عتیقه‌های غارت‌شده پیش از این به صورت اینترنتی به مجموعه‌داران خارجی فروخته می‌شد؛ اما به تازگی بخش زیادی از این مصنوعات به ترکیه ارسال و از آنجا به کشورهای اروپایی و آمریکا فرستاده می‌شود.

عتیقه‌ها و مصنوعات غارت‌شده منبع بزرگ مالی برای این گروه تروریستی است.

یحیی فانوسیه، مدیر مرکز پژوهش‌های تحریم مالی می‌گوید: عناصر داعش با فروش آثار باستانی سوریه به منبع مالی بزرگی دست یافته‌اند. عتیقه‌ها و آثار زیرخاکی به منبع درآمدی مهم و استراتژیک برای آن‌ها تبدیل شده است.

رونق بازار عتیقه داعش در اروپا و آمریکا +تصاویر

این مقام سوری به راشاتودی گفت: بدون شک داعش از واسطه‌ای قدرتمند برای فروش آثار باستانی برخوردار است؛ چراکه عتیقه‌های غارت‌شده از شهر تدمر به سادگی و ازطریق ترکیه به مجموعه‌داران آمریکایی و اروپایی فروخته می‌شود.

دکتر پتی گرستن بلیث، مدیر مرکز هنر و میراث فرهنگی دانشگاه دوپال آمریکا، از یک راه گریز در سامانه فروش آثار باستانی خبر داده است. به عقیده وی فروش عتیقه و آثار باستانی سوریه به آمریکا کاملاً غیرقانونی نیست؛ چرا که این اقلام مشمول تحریم نمی‌شوند و هیچ اصل قانونی برای جلوگیری از فروش آن‌ها وجود ندارد. این روند فقط شامل دارایی‌های آمریکا نمی‌شود.

رونق بازار عتیقه داعش در اروپا و آمریکا +تصاویر

این درحالی است که کنگره آمریکا چندی پیش با پیشنهاد لایحه‌ای خواستار ممنوعیت واردات آثار غارت‌شده از سوریه شد. بر این اساس خرید آثار باستانی نه تنها باعث تضعیف تجارت خارجی می‌شود، بلکه داعش را از نظر مالی تقویت می‌کند.

داعش در حال حاضر بر بیش از 4 هزار اثر باستانی در سوریه کنترل دارد و سالانه میلیون‌ها دلار از غارت آن‌ها درآمد کسب می‌کند. بازرسان روسی پیش از این اعلام کرده‌اند که تروریست‌های داعش بیش از 200 میلیوندلار از فروش آثار هنری و قیمتی تدمر درآمد کسب کرده‌اند.

رونق بازار عتیقه داعش در اروپا و آمریکا +تصاویر

رونق بازار عتیقه داعش در اروپا و آمریکا +تصاویر