توافق اخیر اتحادیه اروپا و ترکیه برای بازگرداندن آوارگان و مهاجران خارجی در مقابل کمک 3 میلیارد دلاری آن اتحادیه به ترکیه و سفر شهروندان ترکیه به اروپا بدون نیاز به ویزا هم در داخل ترکیه و هم در اتحادیه اروپا دچار چالش شده است.


نمایندگان احزاب سیاسی مخالف ترکیه مدعی هستند که امکان اجرای لغو روادید ورود شهروندان ترکیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا ماه ژوئن آینده (خرداد و تیر) ممکن نخواهد بود.

خبرگزاری دوغان روز سه شنبه نوشت: «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه عصر دوشنبه (دیروز) در مجلس این کشور با استیضاح نمایندگان رو به رو شد و توضیحاتی ارایه داد.

وزیر خارجه ترکیه گفت: آنکارا خواهان پایان یافتن فاجعه آوارگان، سفر شهروندان ترکیه به اروپا بدون نیاز به ویزا و اصلاحات اتحادیه اروپا در قانون عضویت ترکیه در وحدت گمرکی است و اگر قانون تردد آزادانه اتباع ترکیه در اروپا تصویب نشود، آنکارا خود را ملزم به اجرای توافق بر سر آوارگان نخواهد دانست.

به نوشته رسانه های ترکیه، این در حالیست که برخی از اعضای اتحادیه اروپا نیز در مورد لزوم پای بندی به مقررات ویزای «شینگن» تاکید دارند.

بر اساس توافق ترکیه و اتحادیه اروپا، آنکارا همه مهاجران خارجی به اروپا را که از دریای اژه به طور غیر قانونی وارد یونان شده اند، باز خواهد گرداند، در مقابل اروپا نیز آن دسته از آوارگان سوری را که مستقیم از ترکیه آمده اند، قبول خواهد کرد.

ترکیه در قراردادی که اواخر نوامبر به امضا رساند، به اتحادیه اروپا قول داده است تا در ازای دریافت کمک مالی 3 میلیارد یورویی، برای جلوگیری از ورود مهاجران خارجی به اروپا تلاش بیشتری انجام دهد؛ اروپا نیز قول تسریع در مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و لغو روادید ورود شهروندان ترکیه تا پایان ماه ژوئن آینده را داده است.