سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ۳ مرد سعودی که به جرم اعتراضات دستگیر و محکوم شده اند، در آستانه اعدام هستند.

بر اساس این گزارش در این بیانیه تصریح شده است: این ۳ مرد سعودی به جرم انجام اعتراضات در زمانی که نوجوان بودند، بازداشت و محکوم شده اند.

«ساره لیا» مدیر اجرایی بخش خاورمیانه در سازمان حقوق بشر در همین راستا عنوان کرد: حکم افراد بازداشت شده به دلیل مخالفتشان با قانون، نمونه ای آشکار برای ظلم دستگاه قضائی عربستان است؛ زیرا آنها نه تنها اقدام به صدور حکم اعدام برای ۳ جوان به دلیل ارتکاب جرم در نوجوانی کردند بلکه دادگاه درباره اظهارات این افراد مبنی بر اینکه اعترافات آنها تحت زور بوده است تحقیقی نکرده است.

این ۳ نفر در جریان حضور در تظاهرات شیعیان در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ دستگیر شده اند و در همین راستا فعالان محلی اعلام کردند که بیش از ۲۰۰ نفر از مناطق دارای اکثریت شیعه در شرق، از سال ۲۰۱۱ به اتهاماتی مربوط به تظاهرات تحت محاکمه قرار گرفته اند.

شایان ذکر است از آغاز سال ۲۰۱۶ عربستان سعودی ۸۴ نفر را اعدام کرد، این در حالی است که ۱۵۸ نفر نیز در سال ۲۰۱۵ اعدام شدند که بیشتر احکام نیز مرتبط به قتل و قاچاق مواد مخدر است