فدراسیون روسیه دارای توان موشکی بالایی در منطقه شرق اروپا بوده و این موضوع نگرانی ایالات متحده آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی را برانگیخته است. 


"کرملین" در یکسال گذشته آزمایش های موشکی مختلفی را انجام داده که عمده آن ها  قاره پیما بوده اند که از جمله آن ها می توان به شلیک موشک "توپول ام" ، "یارس" ، "سینوا" ، "آر اس 26"  و ... اشاره کرد. 

البته در یکسال اخیر تنها موشکی که برد کوتاه داشته و آزمایش شده ، موشک بالستیک "اسکندر " بوده که با تکمیل توسعه دارای قدرت تخریب بالاتر و بردی معادل 600 کیلومتر بوده است. 

اما اخیرا نیروهای موشکی ارتش فدراسیون روسیه مبادرت به شلیک یک موشک سطح به سطح کرده اند که به عنوان موشک مافوق صوت شناخته می شود و می تواند توانمندی بالقوه ای را در منطقه ای که روسیه حضور دارد (شرق اروپا) به وجود بیاورد. 

ارتش فدراسیون روسیه و صنایع تابعه در تلاشند تا یک موشک ضد کشتی را در آینده بر پایه موشک های هندی "براهموس" تولید کنند (که البته ساخت موشک انجام شده و توسعه آن ادامه دارد) تا موشک مذکور هم جایگزین "پی 800 " شود و به عنوان یک پروژه مکمل برای آن ایفای نقش کند.

 
موشک

موشک

موشک

 
 
 البته این پروژه مشترک با همکاری هند انجام می شود و به همین دلیل نام آن  "براهموس"  گذاشته شده که تلفیقی از لغت  "براهماپوترا" از هند و  کلمه "مسکوا"  از فدراسیون  روسیه نام پروژه مشترک "براهموس"  است.   


**مشخصات موشک "زیرکان" 

خبرگزاری  اسپوتنیک گزارش داد:  نخستین  آزمایش موشک هایپرسونیک نیروی دریایی روسیه انجام شده و نام  این موشک کروز فراصوت " زیرکان  " (Zircon Hypersonic Cruise Missile) است.  
 
یک منبع ارشد صنعت دفاعی روسیه در این رابطه گفت : مراحل تست و آزمایش موشک فراصوت " زیرکان  " (Zircon   Hypersonic Cruise Missile)  با بهره گیری از یک لانچر پرتاب موشک زمینی آغاز شده است . 
هنوز اطلاعات دقیقی از این موشک منشتر نشده است اما انتظار می رود این موشک بتواند به سرعت 5 تا 6 ماخ برسد . همچنین برد این موشک احتمالا بیش از 248 مایل خواهد بود .  بنابر گزارش ها قرار است این موشک بر روی زیردریایی های اتمی نسل پنجم روسی کلاس  "هاسکی"  که در حال توسعه هستند  استفاده شود .

 
موشک
 
موشک

 

 از ویژگی های این موشک  "مافوق صوت"  جدید در منابع عمومی یافت نشد .  این موشک احتمالا از  "تولیدات نظامی محرمانه"  ارتش فدراسیون روسیه است که  اخیرا روی لانچر فرستاده و شلیک شده است. 

سایت نشنال اینترست (National Interest) درباره آزمایش موشکی " زیرکان  " (Zircon Hypersonic Cruise Missile) نوشت: کرملین اخیرا در فکر توسعه پروژه 11442 بوده که شلیک موشک "زیرکان" هم در این راستا انجام شده و مسکو قصد دارد تا ناو کلاس "کایروف" را در نسخه جدید  مدرن کند. 



**موشک "زیرکان" 250 مایل برد دارد 

این سایت با اشاره به اینکه موشک " زیرکان    " (Zircon Hypersonic Cruise Missile) از یک پایگاه زیرزمینی شلیک شده عنوان داشت: موشک مذکور تقریبا 250 مایل را می پیماید  که نسبت به موشک "پی 700" که 390 مایل برد داشته ، دارای برد  کمتری است. 

سایت نشنال اینترست (National Interest) افزود: روسیه قصد دارد دو فروند کشتی جنگی را تعمیر کند که قابلیت های گوناگونی از جمله حمل 8 فروند موشک از نوع دوربرد "کالیبر" و موشک های کوتاه برد کلاس "زیرکان هستند. 

این سایت با اشاره به اهمیت موشک " زیرکان    " (Zircon Hypersonic Cruise Missile) عنوان داشت : این موشک در نسل جدید زیردریایی های هسته ای که به نام "هاسکی" شناخته می شوند ، نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.  

البته مسلح کردن زیر دریایی ها به موشک های سطح به سطح دریا پایه Surface to Surface Antiship Missile ))  یک برنامه راهبردی برای نیروهای مسلح روسیه است که در این استراتژی،  "زیر دریایی ها" تا پایان سال   2022 قرار است به نسل جدید موشک ها مجهز شوند.  

قرار است موشک " زیرکان  " (Zircon Hypersonic Cruise Missile) جایگزین سامانه های قدیمی تر موشکی همچون "کالیبر" و " پی 800 " گردد و روسیه در تلاش است تا در یک دهه آینده ارتش خود را هر چه بیشتر به موشک های هدایت شوند و کروز مسلح  کند.