به نقل از خبرگزاری رویترز از قاهره، مردم مصر در واکنش به شناخته شدن جزایر تیران و صنافیر به عنوان بخشی از خاک سعودی، با راه اندازی یک کمپین توئیتری، به این اقدام دولت مصر اعتراض کردند.

کاربران مجازی در مصر، با تشبیه السیسی به یک فروشنده دلال، این اقدام وی را فروش کشور و میراث ملی مصریان نامیدند و به شدت از آن انتقاد کردند.

« باسم یوسف» روزنامه نگار و طنز پرداز مشهور مصری نیز در پیامی توییتری خطاب به سیسی نوشت: آقای رییس جمهور! تو جزایر را به قیمت ناچیز می فروشی، اهرام مصر را به قیمت ناچیزتر و سنگ بنای سنگی مصر را هم هدیه خواهی داد.

یک کاربر دیگر هم در پیامی توییتری نوشت: آقای رییس جمهور! تو گاز مایع را به اسرائیل می دهی و جزایر را به عربستان سعودی. هرکس هم که اعتراضی داشته باشد، هدیه اش زندان است!

در اثنای خشم مصری ها، «خالد علی» وکیل مدافع کهنه کار مصری شکایت نامه ای را تنظیم و در قالب آن استدلال کرد که به موجب معاهده دریایی بین مصر و امپراطوری عثمان مصوب سال 1906، این جزایر متعلق به مصر است و اقدام السیسی به منزله انتقال حاکمیت کشور تلقی می شود.

وی گفت که توافق اخیر بین عربستان و مصر، ناقض بند 151 قانون اساسی مصر است که به موجب آن، کلیه معاهدات مرتبط با حاکمیت کشور باید در قالب برگزاری همه پرسی به تصویب رسد.

در سفر ملک سلمان پادشاه عربستان و هیات همراه وی به مصر، چندین توافقنامه اقتصادی و سیاسی میان نمایندگان دو کشور به امضا رسید .

یکی از این توافق ها، توافق تعیین مرزهای آبی است که به دو کشور امکان می دهد از مناطق دریایی خود برخلاف گذشته به نحو مطلوب بهره برداری کنند.

به موجب این توافق، جزایر تیران و صنافیر به عنوان بخشی از خاک سعودی شناخته خواهد شد.

قاهره عملا از سال 1950 کنترل جزایر تیران و صنافیر در ورودی جنوبی خلیج عقبه را برعهده داشت.

مصر در سال 1967 تنگه تیران را بست، اقدامی که رژیم صهیونیستی را برآن داشت تا جنگی را در خاورمیانه به راه اندازد.

در همین حال، مصر بعدها در توافق صلحی با رژیم صهیونیستی قول داد به حق آزادی کشتیرانی در عقبه احترام گذارد، تعهدی که عربستان نیز برای اجرای آن پس از کنترل بر جزایر دوگانه، چراغ سبز نشان داده است.