به نقل از روزنامه راینیشن پست آلمان، مارتین شولتز درباره چگونگی اجرای توافق ترکیه با اتحادیه اروپا بر سر مسئله پناهندگان گفت: این دشوار است که بعد از یک چنین زمان کوتاهی این مسئله را مورد ارزیابی قرار دهیم، چرا که اجرای این توافق تازه این هفته شروع شده است. این مسئله مثبت است که ما این توافق را بعد از مذاکرات دشوار به دست آورده ایم و تنها به صورت مشترک و در همکاری با همسایگان خود می توانیم مسئله پناهندگان را حل کنیم.


وی توافق با ترکیه را یک عنصر مهم در غلبه بر بحران پناهندگان دانسته و گفت: ما نمی خواهیم هیچ استانداردی را در قوانین پناهندگان پایین بیاوریم، بلکه می خواهیم دوباره نظم را در سیستم پناهندگی ایجاد کنیم. این روند باید بدون اما و اگر و بر اساس قواعد بین المللی حمایت از پناهندگان جریان یابد.

وی افزود: همچنین کارکنانی اروپایی از برخی کشورهای عضو در مکان مستقر هستند و ما این مسئله را مورد ارزیابی قرار می دهیم که آیا همه چیز بر اساس ضرورت های انسان دوستانه و قانونی جریان دارد. من اطمینان دارم در حالی که رفتار رئیس جمهور ترکیه با مطبوعات در کشورش غیر قابل قبول است و وی در رابطه با انتقاد به رسانه های خارجی کاملا مسیر اشتباهی را پیش می رود اما ترکیه در سیاست پناهندگان تا به حال به عنوان یک شریک مهم عمل کرده که بعضا اقدامات بیشتری از برخی کشورهای اروپایی انجام داده است.

شولتز در پاسخ به این پرسش که آیا اتحادیه اروپا در این راستا خود را زیاد به ترکیه وابسته نکرده است گفت: خیر، مسلما اروپا بر این مسئله تاکید دارد که برای تنظیم و به نظم درآوردن مسئله هجوم مهاجران ما با همسایگان خود همکاری کنیم و این مسئله بخصوص برای همکاری با ترکیه از آنجایی که مرزهای طولانی و به سختی قابل کنترل بین ما و این کشور وجود دارد صدق می کند.

وی افزود: همزمان ترکیه نامزد عضویت در اتحادیه اروپا است و باید به سوالات حساس و انتقادی ما درباره شرایط سیاست داخلی پاسخ دهد. بنابراین نحوه برخورد با رسانه ها و استراتژی ترکیه در اختلافات کردها همچنان بسیار در خور انتقاد است. ما آشکارا و مشخص در این باره صحبت می کنیم و این مسئله برای شرکای ما که در بسیاری زمینه های دیگر منافع و علایق مشترکی با آن ها داریم غیر معمول نیست.